VS bedrijfsregering erger dan een bananenrepubliek, met dank aan Obama

Met Donald Trump in het Witte Huis, heeft de schaduwregering, die de VS al tientallen jaren bestuurt: het grote bedrijfsleven, onder aanvoering van het militair-industrieel complex en de oliemaffia, met steun van de geheime diensten, openlijk en ‘legaal’* de macht in handen gekregen. Waarbij opgemerkt moet worden, dat de situatie voor de geheime diensten onzeker is geworden. Al is de verwachting bij deskundigen, dat bijvoorbeeld de CIA Trump binnen de kortste keren in de zak zal hebben

Mocht u zich afvragen, of de VS in een bananenrepubliek is veranderd, stop maar, de VS gaat nu heel wat verder dan dat…… Onder Obama is de VS veranderd in een politiestaat, één van zijn laatste daden, was het tekenen van een wet, waarmee mensen, die verdacht worden van terrorisme, ‘oneindig’ kunnen worden vastgehouden, zonder vorm van proces………** Weet u nog wat Obama voorafgaand aan zijn eerste verkiezingsoverwinning durfde te zeggen over de ontvoerde gijzelaars in Guantanamo Bay en die ‘gevangenis’ zelf….??

Onder Trump zal een verdere fascistisering van de VS plaatsvinden, dit op de fundamenten die vooral door Obama (uiteraard ook door de voorgaande Bush regering) werden gelegd, betoogt Norman Polack in het volgende artikel (onder het artikel kan u klikken voor een vertaling, kost wel wat tijd):

USA:
Banana Republic? Far Worse

By
Norman Pollack

January
23, 2017 “
Information
Clearing House

– “
Counterpunch
– Before the Inauguration, one was guarded about using the term
“fascist” to describe America, as if slanderous and an
exaggeration. No longer. It is not entirely Trump’s doing; Obama
and his predecessors were creeping up to that point with each
intervention, confrontation, weakening of civil liberties, drone
attack, regime change—a whole catalogue of death, defiance,
destruction. But it is Trump who pulls America over the top, with the
willing agreement of millions of Americans, a self-conscious,
articulate mobocracy contemptuous of all who disagree with, yes, a
fascist agenda.

That
agenda is simple: capitalism and militarism merged, indivisible,
monolithic, holding America in a death grip. Squeezing, choking,
bullying: experience gained abroad, slowly taking effect at home.
Root out the dissident. Empty the social safety net, so that ordinary
people begin to think complicity, for fear of suffering hardship, a
fusion of surveillance and foreclosure or even penury and want of
basics. The Tale of Two Cities? No, two countries, with police-state
attributes riding roughshod over the people.

Through
all of this, Trump poses as the quintessential Nazi-like demagogue,
giving assurances to the people, celebrating their sovereignty, and
meanwhile already—his policies and personality an accurate
preview—turning the screws. Listen to his introduction in his
speech, unashamed playing up to The Folk, to ingratiate himself with
them, as, behind our backs, the Billionaires Club is busily writing
and presenting their wish list: the scrapping of every decent thing a
government, hostile in the first instance to the needs and
aspirations of working people and the poor, has done.

Cut
trillions from the Budget. Pour much of that back into armaments, the
remainder into reduced taxes for America’s wealthiest. Strip away
whatever is deemed superfluous for the realization of Fortress
America, a Behemoth with the obsession of “greatness,” aka,
unilateral global domination behind high protective walls. Only a
complete militarization of political culture and Nation carries
forward that logic: Hitler’s “Strength Through Joy,” a
not-distant cousin. Win the people over, give them bread and circuses
(chiefly rhetorical), crank up the machinery of patriotism, let the
people think it is really their country, when in reality…. (Just
look at the Cabinet appointments, and in the next few weeks and days,
the roll back with a hatchet, not a scalpel, of social legislation.)

Here,
the speech—dishonesty, flattery, a people’s presidency: “rebuild
our country and restore its promise for all of our people.” (The
trickle-down theory, with rouged cheeks.) The “orderly and peaceful
transfer of power,” heard ad nauseum on television, yet why not
peaceful and orderly, given the continuity, my emphasis here on
Obama, of bipartisan policy through administrations from at least
Kennedy forward? More rightwing jive: “we are transferring power
from Washington, D.C. and giving it back to you, the people.”
Again: “Washington flourished, but the people did not share in its
wealth.” A clever projection: demonize the source working
hand-in-glove with plutocracy, the selfsame plutocracy Trump
personifies, represents, and is determined to protect and enrich
further. He speaks of “struggling families all across our land,”
yet is about to gut the programs making their lives bearable. This is
like the Marquis de Sade politically: humiliate (the knife driven
deeper by pseudo-praise) the victims of America’s vast
differentiations in the distribution of wealth, power, and social
respect, and of course play up to those who have already evinced
fascist sympathies (we are probably approaching the population
half-way mark, including—shameful to say—a large number of
working people).

The
seeds of proto-fascism run deep, a contagion found in all classes, a
shared responsibility in degradation and national shame. This is not
the time to recite American history, present-day actions and
attitudes tell the story, Trump being a useful summary of past and
future. The USA “is your country…. [w]hat matters is…whether
our government is controlled by the people.” He captures the energy
and momentum of the mass-man phenomenon: “You [‘the forgotten men
and women’] came by the tens of millions to become part of an
historic movement, the likes of which the world has never seen
before. At the center of this movement is a crucial conviction that a
nation exists to serve its citizens.” True, indeed, provided it is
understood that some citizens—e.g., Morgan, Chase; Goldman, Sachs;
Halliburton; Boeing, etc. etc.—are more equal than others. For
Trump to have come this far, and not be laughed/booed off the
platform, speaks volumes about where the nation is at: in a moral
sociopolitical void.

A
righteous people and a righteous public,” collective self-flattery
again, leads to the theme of Solidarity, classic fascist rhetoric,
when he proclaims, “This American carnage [poverty, drugs, poor
education] stops right here and stops right now. We are one nation….
We share one heart, one home, and one glorious destiny.” In other
words, Don’t rock the boat, don’t criticize, stand united against
the Outsider, whether within or without American society. No longer
shall we have “the very sad depletion of our military.” [The New
York Times here interpolates the surprising, for it, comment]: “The
Pentagon spends about $600 billion a year on the American military,
more than is spent on the next six largest world militaries combined.
Hardly a depleted force.”

There
is more, worthy of Brecht’s Arturo Ui, Mel Brooks’s The
Producers, or run-of-the-mill Hitlerian dialogue: “From this day
forward, a new vision will govern our land. From this day forward,
it’s going to be only America first. America first.” Those of my
generation shudder at the phrase (even as a small child on the eve of
World War II), its crystal-clear Nazi overtones and associations
historically realized in practice, and now brought back to life. Then
into an American Paean: We will be self-sufficient. We will rebuild
America. “We will shine for everyone to follow.” The city on a
hill has never had a greater champion, oozing with ethnocentrism and
xenophobia, not to say, organized within an authoritarian framework.
The best he can do, and we can turn now from the speech, is: “We
must speak our minds openly, debate our disagreements honestly [in
both cases, not only massive surveillance, but also the Espionage Act
to be used against whistleblowers], but always pursue solidarity.”
Promises are meant to be fulfilled, or broken, but there is no
getting around the last thought, “the pursuit of solidarity,” no
fudging the fascist mindset.

My
title mentions the banana republic (Webster’s, “a small dependent
country; esp. one run despotically”), the last part square on the
mark, but this is more serious: concentrated power to antisocial,
antihuman ends, led by the unscrupulous and wealth- and power-hungry,
a matrix of nihilism given a touch of glamor. Trump is for real.
Militarism is for real, given special meaning and intensity by virtue
of being inscribed within a fortress-like structure and mentality.
Heaven help any who dare cross the United States of America.

Norman
Pollack
 Ph.D.
Harvard, Guggenheim Fellow, early writings on American Populism as a
radical movement, prof., activist.. His interests are social theory
and the structural analysis of capitalism and fascism. He can be
reached at pollackn@msu.edu.

Click
for
 SpanishGermanDutchDanishFrench,
translation- Note- 
Translation
may take a moment to load.



*  Als je een verkiezingswinst, gefinancierd met honderden miljoenen, gefundeerd op grove leugens, uitsluiting van velen en falende stemmachines, als een legale winst ziet……..

** Zie: ‘Obama’s Propaganda Gift to Trump

Klik voor meer berichten n.a.v. het voorgaande, op één van de labels, die u hieronder terug kan vinden.

Israëlische leger heeft geen probleem met aanvallen op Palestijnse burgers…….

Yesh Din, een Israëlische mensenrechtenorganisatie, heeft bekend gemaakt dat uit onderzoek blijkt, dat in 2015 (de meeste recente cijfers) van de 186 strafrechtelijke onderzoeken naar geweld van het leger tegen Palestijnen, slechts 4 tot een veroordeling hebben geleid……..

Van de 75 gedode Palestijnen in het najaar van 2015, leidde dit zelfs in slechts 21 van de gevallen tot een strafrechtelijk onderzoek……….

Report:
Israeli military turns blind eye to attacks on Palestinians

Associated
Press

OCCUPIED JERUSALEM: An
Israeli advocacy group on Tuesday criticized what it called an
“exceptionally low” prosecution rate by the Israeli
military in cases of violence committed by soldiers against
Palestinians.

The
report by Yesh Din, a human rights group that is often critical of
the Israeli military, came a day before a military court’s verdict
is to be delivered in a high-profile manslaughter case against a
soldier*.

In
its annual report, Yesh Din said the army opened 186 criminal
investigations into suspected offenses against Palestinians in 2015,
but just four of those investigations yielded indictments. The group
said the 2015 figures, based on official army data, were the most
recent available.

In
the fall of 2015, a wave of Israeli-Palestinian violence erupted,
characterized by Palestinian stabbing and car-ramming attacks on
Israelis. The report said that of 76 Palestinians killed in clashes
with soldiers in the West Bank in 2015, only 21 deaths resulted in
investigations.

“The
fact that in 55 incidents no criminal investigation was considered
necessary raises doubts about the implementation of Israel’s
declared policy on investigating civilian fatalities,” the
report said. It said the data signaled an “inability and
unwillingness” to address unlawful conduct.

The
Israeli military did not respond to requests for comment.

On
Wednesday, a military court is to deliver its verdict in the
manslaughter case of a soldier who was caught on video last March
fatally shooting an incapacitated Palestinian attacker in the West
Bank. The case of Sgt. Elor Azaria, who has argued that attacker
still posed a threat, has deeply divided Israel.

Yesh
Din spokesman Gilad Grossman said the manslaughter charge against a
soldier was “very rare,” but that the public uproar
sparked by the video made it impossible to ignore.

“There
was no way to look aside and not investigate,” he said.

===========

Dit artikel werd op 3 januari jl. gepubliceerd door The Daily Star (Libanon).

* Zie: ‘Monique van Hoogstraten (NOS) noemt psychopaat, die een Palestijn standrechtelijk executeerde, bij voornaam en duidt hem aan als ‘jongen’

Zie ook: ‘Geradicaliseerde joodse jongeren zouden bij terugkomst uit Israël gearresteerd moeten worden!!

Klik voor meer berichten n.a.v. het bovenstaande, op één van de labels, die u onder dit bericht aantreft.

Monasch dubbel gepakt door een ‘linkser’ PvdA….. ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!

Ben bepaald geen ‘fan’ van Monasch, ook hij ‘scoorde’ prima op het gebied van volksverlakkerij en paste derhalve goed in de PvdA.

Asscher die een neoliberaal beleid steunt en voert, wil dat de PvdA een zwenk naar links maakt en hij krijgt daar de ruimte voor. Terwijl dit niet de taak van de lijsttrekker zou zijn, daarmee zou immers de partijbestuur worden gepasseerd en indirect de PvdA achterban. Precies de reden, waarom Monasch werd uitgesloten van de lijsttrekkersverkiezing……… ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!

Asscher die een meer linkse PvdA wil……. ha! ha! ha! ha! ha! Overigens net zo’n lachertje als het pleidooi van Monasch. Asscher wil gelijk loon in een zelfde functie, terwijl hij hier als (wanpresterend minister) 4 jaar lang niets voor heeft gedaan…… Sterker nog, Asscher heeft zelfs bezuinigd op de arbeidsinspectie, die dergelijke zaken onderzoekt!!

Eigenlijk nog veel vreemder: zelfs vrouwen verdienen in Nederland, in eenzelfde functie, met gelijke opleiding (of regelmatig zelfs hoger opgeleid), minder dan hun mannelijke collega’s!! Ook daar is de afgelopen 4 jaar amper enige verandering in gekomen……….

Dezelfde Asscher die het wel oké links vindt, dat uitkeringsgerechtigden verplicht aan het (meestal onzinnige*) werk worden gezet……

Er zijn veel meer voorbeelden te vinden, waaruit blijkt dat Asscher de afgelopen 4 jaar niets anders heeft gedaan, dan een neoliberaal beleid voeren. Met Asscher als lijsttrekker weet u zeker, dat u besodemieterd zal worden, zoals Samsom dat heeft gedaan na de verkiezingen in 2012!!

Van Jole was vanmiddag op Radio1 te horen (in de Nieuws BV), waar hij stelde, dat je als politicus nooit het ‘eerlijke verhaal’ moet vertellen……… Nee hè van Jole, waarom zou je als politicus de kiezers het eerlijke verhaal vertellen?? (overigens maar heel even geluisterd, ik werd schijtziek van het geouwehoer)

Nog een ‘nakomer’: afgelopen  maandag liet Klijnsma weten, dat 50+ Wajongers niet langer herkeurd hoeven te worden, daar ze toch niet aan werk kunnen komen…….. De Wajongers zijn de afgelopen 4 jaar afgeknepen, en dan probeert PvdA trollatorslet Klijnsma, een paar maanden voor de verkiezingen, haar vieze poten nog enigszins schoon te wassen……. Zoals u waarschijnlijk wel weet  is Klijnsma staatssecretaris onder Asscher……..

* Onzinnig werk, of zelfs werk dat al door bestaande bedrijven wordt gedaan, zoals hovenierswerk, waar die uitkeringsgerechtigden dan amper het minimumloon mee verdienen…….

Klik voor meer berichten n.a.v. het bovenstaande, op één van de labels, die u onder dit bericht terug kan vinden.

Jozias van Aartsen: “Iedereen wordt gelijk behandeld in Nederland….” ha! ha! ha! ha! ha! ha! Wel een goed plan overigens!

De mislukte VVD praalhans van Aartsen liet gisteren, als reactie op het niet afgeven van een vergunning voor een islamitisch gebedshuis weten, dat iedereen in Nederland gelijk wordt behandeld…… ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!

Dat merken we elke dag weer van Aartsen! Neem de uitspraken van rechters in zaken waarbij bekende bestuurders de verdachten zijn, steevast volgt het cliché bij de uitspraak, dat de straf minder hoog uit is gevallen dan normaal is, daar de ‘goede naam’ van de ‘VIP’ al door het slijk is gehaald…… Terwijl deze figuren een voorbeeldfunctie hebben en derhalve zwaarder zouden moeten worden gestraft dan iemand, die zo’n functie niet bekleedt…..

Of neem het betalen van belasting, de onderlaag betaalt in feite veel meer belasting dan de toplaag, die weliswaar in percentage meer betaald, maar onevenredig veel meer overhoudt, dan iemand met een minimumloon, of iemand die zelfs daaronder uitkomt met het inkomen………. Hierover zo meer. Dan zijn daar nog figuren als de Oekraïense juntaleider Porosjenko, die in een aparte regeling met de belastingdienst, het door hem gestolen geld gunstig kan wegzetten in Nederland………… Porosjenko ontduikt de belastingen van het straatarme Oekraïne, dus reken maar dat hij een stuk minder betaalt dan de 37%, die de onderlaag hier moet ophoesten…… Wedden dat hij zelfs dik onder de 15% betaalt, op zijn bij elkaar gestolen vermogen……

Dat laatste geldt ook voor puissant rijke bedrijven, die hier middels afspraken met de belastingdienst, tegen een schijntje de belasting in eigen land kunnen ‘ontwijken’ (een eufemisme voor ‘legaal’ misdadig belastingontduiken in eigen land, zoals o.a. Griekse bedrijven doen in Nederland..)….

Ondanks dat de grote onderlaag een toeslag krijgt voor de huur, moeten zij alsnog één derde van hun inkomen verwonen…….. Gaat u maar eens na hoeveel er dan overblijft om van te leven, terwijl daar nog gas, elektra, de zorgpremie en een groot aantal (regionale) belastingen van betaald moeten worden  ……..

Over die huurders gesproken: ondanks dat ze praktisch geen rechten meer overhebben, betaalt een groot deel van de huurders meer voor hun huis, dan de eerste beste koper, alsof dat een gelijke behandeling en rechtvaardig is……….

Terug naar de reden voor die uitspraak door van Aartsen: de psychopathische haat-imam Fawaz Jneid (kort: Fawaz) wil een gebedshuis openen in de Haagse wijk Transvaal. Volgens van Aartsen kan dit niet, daar de erfpacht dit niet toestaat…… Let wel: het gaat hier om een pand, dat eerder al een islamitisch gebedshuis was.

Deskundigen maken gehakt van de uitspraak die van Aartsen deed, daar (houdt u vast) de erfpacht is afgekocht voor dat pand…… ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! Kortom de pedante ezel van Aartsen lult voor de zoveelste keer uit de nek en dat alleen, daar hij de PVV rechts wil inhalen!!

 Ach ja, alleen als het de VVD uitkomt wordt iedereen gelijk behandeld en ondanks dat men dit in deze misdadigers partij propageert (die gelijke behandeling van iedereen) is dat, zoals u ongetwijfeld weet, in de praktijk meestal niet het geval….. Intussen hebben de VVD en de PvdA de oude klassenmaatschappij nieuw leven ingeblazen, nu nog even dit bouwwerk van onrecht vervolmaken en klaar is de ijskoude, inhumane neoliberale politiek!!

Klik voor meer berichten n.a.v. het bovenstaande, op één van de labels, die u onder dit bericht terug kan vinden.

Chomsky: socialisme voor het kapitaal van de rijken en kapitalistisch afknijpen voor de armen

Las gisteren een verslag van een interview met Noam Chomsky op het blog van Stan van Houcke, hij plaatste het onder de titel ‘Noam Chomsky: Socialism for the Rich’ (origineel komt van Truthout).

Chomsky geeft een analyse van het hedendaagse kapitalisme en concludeert terecht, dat wat betreft de welgestelden in tijden van crises plotsklaps socialistische regels van stal worden gehaald, om hun kapitaal te beschermen.

Een en ander zagen we nadat de huidige crisis in 2008 begon, de grote banken, die de crisis NB veroorzaakten, werden met honderden miljarden aan belastinggeld op de been gehouden, daar ze ‘te groot waren om failliet te laten gaan’ (too big to fail)…… Terwijl onder kapitalistische regels deze banken failliet waren gegaan en daarmee de welgestelden hadden meegetrokken in hun val (althans wat betreft risicovolle investeringen, uiteraard niet voor het geld dat ze in belastingparadijzen hadden ondergebracht >> wat mij betreft een zware misdaad!!)…….

Deze manier van doen, zou hooguit passen in een socialistisch systeem, dat ten gunste stond van de armsten……. Wat betreft die armsten, voor hen geldt, zeker in de VS (maar ook hier), dat zij afgeknepen worden met kapitalistische wet- en regelgeving. Na de crisis in 2008 zijn de armen in Nederland er met 20 miljard op achteruit gegaan, de middengroepen met 30 miljard (maar die hebben nog wat vet op de botten, ook al doen ze nu net of ze arm zijn), terwijl de welgestelden in ons land, houdt u vast, er met 50 miljard euro op vooruit zijn gegaan…!!!

In feite zou je dat laatste, die 50 miljard erbij voor de rijken, ook een vorm van socialisme voor de rijken kunnen noemen………. Een schande, die een revolutie waard zou zijn!!!

Hier het interview met Chomsky:

SOCIALISM
FOR THE RICH, CAPITALISM FOR THE POOR: AN INTERVIEW WITH NOAM CHOMSKY


Sunday,
11 December 2016 00:00 
By C.J.
Polychroniou
,
Truthout | Interview

How
did we reach a historically unprecedented level of inequality in the
United States? A new documentary,
 Requiem
for The American Dream
,
turns to the ever-insightful Noam Chomsky for a detailed explanation
of how so much wealth and power came to be concentrated in so few
hands. Click here to order this DVD by making a donation to Truthout
today! 

The
United States is rapidly declining on numerous fronts — collapsing
infrastructure, a huge gap between haves and have-nots, stagnant
wages, high infant mortality rates, the highest incarceration rate in
the world — and it continues to be the only country in the advanced
world without a universal health care system. Thus, questions about
the nature of the US’s economy and its dysfunctional political system
are more critical than ever, including questions about the status of
the so-called American Dream, which has long served as an inspiration
point for Americans and prospective immigrants alike. Indeed, in a
recent documentary, Noam Chomsky, long considered one of America’s
voices of conscience and one of the world’s leading public
intellectuals, spoke of the end of the American Dream. In this
exclusive interview for Truthout, Chomsky discusses some of the
problems facing the United States today, and whether the American
Dream is “dead” — if it ever existed in the first place.

C.J.
Polychroniou: Noam, in several of your writings you question the
usual view of the United States as an archetypical capitalist
economy. Please explain.

Noam
Chomsky:
 Consider
this: Every time there is a crisis, the taxpayer is called on to bail
out the banks and the major financial institutions. If you had a real
capitalist economy in place, that would not be happening. Capitalists
who made risky investments and failed would be wiped out. But the
rich and powerful do not want a capitalist system. They want to be
able to run the nanny state so when they are in trouble the taxpayer
will bail them out. The conventional phrase is “too big to
fail.”

The
IMF did an interesting study a few years ago on profits of the big US
banks. It attributed most of them to the many advantages that come
from the implicit government insurance policy — not just the
featured bailouts, but access to cheap credit and much else —
including things the IMF researchers didn’t consider, like the
incentive to undertake risky transactions, hence highly profitable in
the short term, and if anything goes wrong, there’s always the
taxpayer. Bloomberg Businessweek estimated the implicit taxpayer
subsidy at over $80 billion per year.

Much
has been said and written about economic inequality. Is economic
inequality in the contemporary capitalist era very different from
what it was in other post-slavery periods of American history?

The
inequality in the contemporary period is almost unprecedented. If you
look at total inequality, it ranks amongst the worse periods of
American history. However, if you look at inequality more closely,
you see that it comes from wealth that is in the hands of a tiny
sector of the population. There were periods of American history,
such as during the Gilded Age in the 1920s and the roaring 1990s,
when something similar was going on. But the current period is
extreme because inequality comes from super wealth. Literally, the
top one-tenth of a percent are just super wealthy. This is not only
extremely unjust in itself, but represents a development that has
corrosive effects on democracy and on the vision of a decent society.

What
does all this mean in terms of the American Dream? Is it dead?

The
“American Dream” was all about class mobility. You were
born poor, but could get out of poverty through hard work and provide
a better future for your children. It was possible for [some workers]
to find a decent-paying job, buy a home, a car and pay for a kid’s
education. It’s all collapsed — and we shouldn’t have too many
illusions about when it was partially real. Today social mobility in
the US is below other rich societies.

Is
the US then a democracy in name only?

The
US professes to be a democracy, but it has clearly become something
of a plutocracy, although it is still an open and free society by
comparative standards. But let’s be clear about what democracy means.
In a democracy, the public influences policy and then the government
carries out actions determined by the public. For the most part, the
US government carries out actions that benefit corporate and
financial interests. It is also important to understand that
privileged and powerful sectors in society have never liked
democracy, for good reasons. Democracy places power in the hands of
the population and takes it away from them. In fact, the privileged
and powerful classes of this country have always sought to find ways
to limit power from being placed in the hands of the general
population — and they are breaking no new ground in this regard.

Noam Chomsky at a SISSA event on September 17, 2012. In a democracy, the public influences policy but the US state largely works to benefit the privileged and powerful.

Noam
Chomsky at a SISSA event on September 17, 2012. In a democracy, the
public influences policy but the US state largely works to benefit
the privileged and powerful. (Photo: 
Dimitri
Grigoriou / SISSA
;
Edited: JR / TO)

Concentration
of wealth yields to concentration of power. I think this is an
undeniable fact. And since capitalism always leads in the end to
concentration of wealth, doesn’t it follow that capitalism is
antithetical to democracy?

Concentration
of wealth leads naturally to concentration of power, which in turn
translates to legislation favoring the interests of the rich and
powerful and thereby increasing even further the concentration of
power and wealth. Various political measures, such as fiscal policy,
deregulation, and rules for corporate governance are designed to
increase the concentration of wealth and power. And that’s what we’ve
been seeing during the neoliberal era. It is a vicious cycle in
constant progress. The state is there to provide security and support
to the interests of the privileged and powerful sectors in society
while the rest of the population is left to experience the brutal
reality of capitalism. Socialism for the rich, capitalism for the
poor.

So,
yes, in that sense capitalism actually works to undermine democracy.
But what has just been described — that is, the vicious cycle of
concentration of power and wealth — is so traditional that it is
even described by Adam Smith in 1776. He says in his famous 
Wealth
of Nations
 that,
in England, the people who own society, in his days the merchants and
the manufacturers, are “the principal architects of policy.”
And they make sure that their interests are very well cared for,
however grievous the impact of the policies they advocate and
implement through government is on the people of England or others.

Now,
it’s not merchants and manufacturers who own society and dictate
policy. It is financial institutions and multinational corporations.
Today they are the groups that Adam Smith called 
the
masters of mankind
.
And they are following the same vile maxim that he formulated: 
All
for ourselves and nothing for anyone else
.
They will pursue policies that benefit them and harm everyone else
because capitalist interests dictate that they do so. It’s in the
nature of the system. And in the absence of a general, popular
reaction, that’s pretty much all you will get.

Let’s
return to the idea of the American Dream and talk about the origins
of the American political system. I mean, it was never intended to be
a democracy (actually the term always used to describe the
architecture of the American political system was “republic,”
which is very different from a democracy, as the ancient Romans well
understood), and there had always been a struggle for freedom and
democracy from below, which continues to this day. In this context,
wasn’t the American Dream built at least partly on a myth?

Sure.
Right through American history, there’s been an ongoing clash between
pressure for more freedom and democracy coming from below and efforts
at elite control and domination from above. It goes back to the
founding of the country, as you pointed out. The “founding
fathers,” even James Madison, the main framer, who was as much a
believer in democracy as any other leading political figure in those
days, felt that the United States political system should be in the
hands of the wealthy because the wealthy are the “more
responsible set of men.” And, thus, the structure of the formal
constitutional system placed more power in the hands of the Senate,
which was not elected in those days. It was selected from the wealthy
men who, as Madison put it, had sympathy for the owners of wealth and
private property.

This
is clear when you read the debates of the Constitutional Convention.
As Madison said, a major concern of the political order has to be “to
protect the minority of the opulent against the majority.” And
he had arguments. If everyone had a vote freely, he said, the
majority of the poor would get together and they would organize to
take away the property of the rich. That, he added, would be
obviously unjust, so the constitutional system had to be set up to
prevent democracy.

Recall
that Aristotle had said something similar in his 
Politics.
Of all political systems, he felt that democracy was the best. But he
saw the same problem that Madison saw in a true democracy, which is
that the poor might organize to take away the property of the rich.
The solution that he proposed, however, was something like a welfare
state with the aim of reducing economic inequality. The other
alternative, pursued by the “founding fathers,” is to
reduce democracy.

Now,
the so-called American Dream was always based partly in myth and
partly in reality. From the early 19th century onward and up until
fairly recently, working-class people, including immigrants, had
expectations that their lives would improve in American society
through hard work. And that was partly true, although it did not
apply for the most part to African Americans and women until much
later. This no longer seems to be the case. Stagnating incomes,
declining living standards, outrageous student debt levels, and
hard-to-come-by decent-paying jobs have created a sense of
hopelessness among many Americans, who are beginning to look with
certain nostalgia toward the past. This explains, to a great extent,
the rise of the likes of Donald Trump and the appeal among the youth
of the political message of someone like Bernie Sanders.

After
World War II, and pretty much up until the mid-1970s, there was a
movement in the US in the direction of a more egalitarian society and
toward greater freedom, in spite of great resistance and oppression
from the elite and various government agencies. What happened
afterward that rolled back the economic progress of the post-war era,
creating in the process a new socio-economic order that has come to
be identified as that of neoliberalism?

Beginning
in the 1970s, partly because of the economic crisis that erupted in
the early years of that decade and the decline in the rate of profit,
but also partly because of the view that democracy had become too
widespread, an enormous, concentrated, coordinated business offensive
was begun to try to beat back the egalitarian efforts of the post-war
era, which only intensified as time went on. The economy itself
shifted to financialization. Financial institutions expanded
enormously. By 2007, right before the crash for which they had
considerable responsibility, financial institutions accounted for a
stunning 40 percent of corporate profit. A vicious cycle between
concentrated capital and politics accelerated, while increasingly,
wealth concentrated in the financial sector. Politicians, faced with
the rising cost of campaigns, were driven ever deeper into the
pockets of wealthy backers. And politicians rewarded them by pushing
policies favorable to Wall Street and other powerful business
interests. Throughout this period, we have a renewed form of class
warfare directed by the business class against the working people and
the poor, along with a conscious attempt to roll back the gains of
the previous decades.

Now
that Trump is the president-elect, is the Bernie Sanders political
revolution over?

That’s
up to us and others to determine. The Sanders “political
revolution” was quite a remarkable phenomenon. I was certainly
surprised, and pleased. But we should remember that the term
“revolution” is somewhat misleading. Sanders is an honest
and committed New Dealer. His policies would not have surprised
Eisenhower very much. The fact that he’s considered “radical”
tells us how far the elite political spectrum has shifted to the
right during the neoliberal period. There have been some promising
offshoots of the Sanders mobilization, like the Brand New Congress
movement and several others.

There
could, and should, also be efforts to develop a genuine independent
left party, one that doesn’t just show up every four years but is
working constantly at the grassroots, both at the electoral level
(everything from school boards to town meetings to state legislatures
and on up) and in all the other ways that can be pursued. There are
plenty of opportunities — and the stakes are substantial,
particularly when we turn attention to the two enormous shadows that
hover over everything: nuclear war and environmental catastrophe,
both ominous, demanding urgent action.

Copyright,
Truthout. May not be reprinted without 
permission.

C.J.
POLYCHRONIOU

C.J.
Polychroniou is a political economist/political scientist who has
taught and worked in universities and research centers in Europe and
the United States. His main research interests are in European
economic integration, globalization, the political economy of the
United States and the deconstruction of neoliberalism’s
politico-economic project. He is a regular contributor to Truthout as
well as a member of Truthout’s Public Intellectual Project. He has
published several books and his articles have appeared in a variety
of journals, magazines, newspapers and popular news websites. Many of
his publications have been translated into several foreign languages,
including Croatian, French, Greek, Italian, Portuguese, Spanish and
Turkish.

RELATED
STORIES

Plutonomy
and the Precariat: On the History of the US Economy in Decline 

By
Noam Chomsky, 
TomDispatch |
News Analysis

Plutocracy
the First Time Around: Revisiting the Great Upheaval and the First
Gilded Age

By
Steve Fraser, 
TomDispatch |
News Analysis

Capitalism
Killing You? Income Sharing Could Save Our Lives

By
Matt Stannard, 
Occupy.com |
Op-Ed

http://www.truth-out.org/opinion/item/38682-socialism-for-the-rich-capitalism-for-the-poor-an-interview-with-noam-chomsky

Voor meer berichten n.a.v. het bovenstaande, klik op één van de labels, die u onder dit bericht terug kan vinden, dit geldt niet voor de labels: Chomsky, Madison en A. Smith.

Asscher komt met fokpremie tegen armoede……. ha! ha! ha! ha! ha!

Oplichter Asscher liet afgelopen maandag weten, dat in de strijd tegen armoede, arme gezinnen een extra premie krijgen voor hun kinderen, de eerste twee zijn goed voor € 100,– per kind……… ha! ha! ha! ha! ha!

Benieuwd hoeveel arme stellen, nu toch maar ‘aan twee kinderen beginnen’, ondanks de slechte vooruitzichten……..

Vier jaar lang heeft Asscher de armoede aangejaagd en nu wil deze PvdA oplichter een doekje voor een heftige bloeding geven…… Meer dan vier miljoen mensen, inclusief 600.000 kinderen leven tegen-, op-, of onder de armoedegrens, dat is die keer in armoede leven……..

Sinds 2008, dus ook onder vier jaar Asscher, is de grote onderlaag er 20 miljard euro armer op geworden, terwijl de welgestelden er in dezelfde tijd 50 miljard euro op vooruit zijn gegaan……. Dat denkt Asscher goed te kunnen maken met een paar honderd euro…….. ha! ha! ha! ha! ha!

Zo probeert Asscher stemmen te winnen voor het voorzitterschap van de PvdA, terwijl hij eerder dit jaar, Samsom, de andere kandidaat, een geweldige voorzitter noemde……….. Ach ja, eens een oplichter……….

Klik voor meer berichten n.a.v. het bovenstaande, op één van de labels, die u onder dit bericht terug kan vinden.

Samsom: ‘we moesten dit land redden, vandaar dat ik u zo enorm heb belazerd!’

PvdA topvolksverlakker Samsom was afgelopen zaterdag te horen in het programma van Boonman, Kots Kamerbreed op Radio1. De flapdrol klinkt alsof hij nu al schor geschreeuwd is en de Kamerverkiezingen volgende week worden gehouden…….. Hij heeft dan ook veel te verklaren en oh wonder er zijn momenteel verkiezingen voor het PvdA voorzitterschap bezig (van 24 november tot begin december).

Voor die verkiezingen maakt de PvdA overigens dik reclame op de radio. Met een smerige slijmstem laten o.a. Mei Li Vos, Verbeet en anderen weten*, dat u ‘aan de democratische verkiezingen’ voor de nieuwe PvdA voorzitter mee kan doen. Je moet dan alleen even lid worden, van deze oplichterspartij, voor maar € 2,– per maand, iets dat in het spotje niet wordt gemeld………. Alsof de PvdA er al niet veel te veel belastinggeld doorheen jaagt………

Daarover gesproken, die verkiezing: Samsom stelde dat deze ‘democratisch zijn en eens in de vier jaar wordt gevraagd aan de leden of hij het bijvoorbeeld goed gedaan heeft als voorzitter de afgelopen vier jaar…… Lekker democratisch als er twee of drie personen mee mogen doen……..

Of er dan ook wat te kiezen valt, zo vroeg ‘politiek deskundige’ Boonman. Jazeker, de keus tussen Asscher en hemzelf…… ha! ha! ha! ha! ha! ha! Tjonge wat een enorm verschil, Asscher is dan ook de democratische schaamlap in deze, eerder dit jaar zei hij nog, dat Samsom een prima leider was…….. ha! ha! ha! ha! ha! Ja zo geweldig, dat de PvdA zo’n twee derde van het aantal zetels kwijt is geraakt in de peilingen……..

Monasch kwam amper ter sprake, een teken dat Boonman een waardeloze interviewer is…… Er viel tenslotte genoeg over te zeggen, tja Boonman is nu eenmaal een neoliberaal, de PvdA kan nog net, die hebben hun neoliberale brevet wel verdiend de afgelopen vier jaar! U moet weten, dat Monasch drie millimeter linkser is dan de partijdoctrine voorschrijft, kijk dan heb je het bij Boonman verbruid……. Intussen ex-PvdA flapdrol Monasch, presenteerde gistermiddag zijn partij ‘Nieuwe Wegen’, waar hij meteen wat ferme Wilders standpunten overnam; wellicht later meer over die verlengde droplul en zijn nieuwe partij.    

Het was duidelijk: Samsom kwam afgelopen zaterdag met een partijtje veren in de eigen reet stekerij, iets waar ik dan weer een lachstuip van ongeveer half uur aan overhield…… De werkloosheid is gedaald, maar we zijn er nog lang niet, aldus de hufter, dat die werkloosheid is gedaald, is uiteraard te danken aan de PvdA en Samsom, zoals u begrijpt…. Dat terwijl er nog steeds meer dan één miljoen mensen werkloos zijn (het echte cijfer, dus inclusief bijstandsgerechtigden en werklozen, die na hun WW niet in aanmerking komen voor die bijstand, daar hun partners 10 cent teveel verdienen)……..

Alle maatregelen die werden genomen, hier doelde Samsom, op de impopulaire maatregelen**, waren nodig om het land te redden, daarvoor was stabiliteit nodig, aldus de mislukte natuurbeschermer……..

Stabiliteit die intussen 4 miljoen mensen in de armoede heeft gedrukt, waaronder 600.000 kinderen, alweer de echte cijfers >> mensen die tegen-, op-, of onder de armoedegrens moeten leven, dat is drie keer in armoede leven!! U begrijpt dat ‘stabiliteit’ ver te zoeken is bij deze mensen, dat geldt zowel voor de geestelijke als de financiële stabiliteit……

De financiële stabiliteit bij de welgestelden is de laatste jaren enorm toegenomen***, maar ja, die arme drommels ‘hebben het dan ook zwaar te verduren gehad’, al die zorgen waar het het enorme kapitaal te stallen, buiten het zicht van de belastingdienst en uiteraard tegen het betalen van zo min mogelijk belasting……..

Gelukkig dat D66 bij het e.e.a. heeft geholpen, aldus Samsom, die bang was een veeg uit de pan van D666 plork Engels te krijgen (ook aanwezig in de ‘show’) en deze daarmee de weg alvast afsneed…..

Wat betreft Asscher stelde Samsom, dat het deel over de werkloosheid in het sociaal akkoord eigenlijk uit de peniskoker van beide heren kwam…… Ook echt iets om trots op te zijn, de vakbonden, die nog een greintje eigenwaarde hebben, schamen zich intussen dood voor de ondertekening van dit wangedrocht……

Nee, Azijnpisser je snapt ‘t niet, Samsom ‘heeft zelfs’ de grote van de inperking op de WW periode weten te verlagen…….. ha! ha! ha! ha! ha! ha! Dus je pakt de werknemers een deel van de WW tijd af, waar ze NB voor betaald hebben, maar je klopt jezelf dan op de borst, daar die inperking korter is, dan eerst voorgesteld……. Jezus Samsom is echt een grote oplichter!!

Het meest grof waren eigenlijk wel de woorden van Samsom over de ontevredenheid bij de bevolking, alsof hijzelf en z’n bedriegers van de PvdA daar part nog deel aan hebben, iets waar zelfs het CBS anders over denkt…….**** Neem ook de cijfers over de werkloosheid en de armoede, die hiervoor vermeld staan……. Bovendien kijken de PvdA’ers wel uit om te pleiten voor de opname van veel meer vluchtelingen (de opname van vluchtelingen is onderdeel van die ontevredenheid), zeker in aanloop van de komende Kamerverkiezingen…… M.a.w.: die gefokte ontevredenheid over het vluchtelingenbeleid, kan zeker tot de verkiezingen op 17 maart a.s. rekenen op instemming van de PvdA!!

Over vluchtelingen gesproken: wij zouden 4.000 vluchtelingen opnemen uit Turkije, dat is onder het asociale PvdA beheer nog steeds niet gebeurd. Wel zijn een groot aantal IND werknemers ontslagen, daar er minder vluchtelingen ons land binnenkomen…….

Samsom heeft, zoals veel politici de tactiek van Balkenende overgenomen: snel spreken, zodat de luisteraar niet alles mee krijgt van wat er gezegd wordt, door Samsom ‘geperfectioneerd’ met hard spreken….. Vandaar dat hij zo schor klinkt, bovendien werkte z’n microfoon iets te goed en hoorde je hem daadwerkelijk hijgen, als hij even uitgeluld was…… ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!

* Met uitzondering van Jacobi, die op de haar gebruikelijke knauwende manier e.e.a. vertelt. Overigens wordt er in die reclame spotjes niet bij verteld, dat je lid moet worden van de PvdA…… Ach ja, de PvdA bestaat bij de gratie van enorme leugens, zoals het breken van verkiezingsbeloften………

** Maatregelen die na onderzoek door o.a. het CBS (zie ook: ****) zijn beoordeeld als slecht voor de economie en de werkgelegenheid….. Samsom begon maar niet over het verkiezingsprogramma van de PvdA, dat hij bij de formatie met Rutte, volgend op de verkiezingen in 2012, na 5 minuten met een grijns (zo vertelde hij het zelf later) in de prullenbak heeft geschoven……….. Denkt u daaraan als u a.s. maart gaat stemmen!



*** Sinds de crisis, die in 2008 begon, zijn de rijken er 50 miljard op vooruit gegaan, het arme deel van de bevolking heeft in die tijd 20 miljard (!!!) ingeleverd en de middengroep leverde in dezelfde tijd 30 miljard euro in……….

**** Zie: ‘Asscher krijgt voorzet van CBS en schiet 1 meter voor doel naast….. ha! ha! ha! ha! ha!

Zie ook: ‘Samsom en Asscher: ‘Laat horen die stem…’ ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!

Klik voor meer berichten n.a.v. het bovenstaande, op één va de labels, die u onder dit bericht terug kan vinden.

John Jansen van Galen: migratie was ook voor de slaven een succesverhaal………. AUW!!!!

Zondag 6 november jl. sprak van Galen zijn column in bij OVT (VPRO, dus met belasting betaald, maar geen geschreven tekst voor de doven op de ‘site…..’). Van Galen sprak over de toen nog komende presidentsverkiezingen in de VS en had het over het grote aantal migranten die naar de VS waren getrokken, voor wie ‘Amerika’ een succesverhaal was. Ja, zelfs voor de slaven was migratie een succesverhaal, aldus van Galen…… ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!

Ja beste lezer, zelfs de reis naar de Amerika’s was ‘een doorslaand succes’ voor de slaven, een groot deel van hen haalden hun ‘reisbestemming niet…….’ Het werken als slaaf was ook ‘een geweldige tijd’ voor die mensen, ‘daar hadden ze al op gehoopt’, tijdens hun leven voordat ze tot slaven werden gemaakt!! Ach ja, dat mannen en jongens zich soms letterlijk dood moesten werken, vaak werden geslagen met zwepen (en daar niet zelden bij omkwamen), of bij verdenking van het minste geringste werden opgeknoopt, een zeurzak die zich daar druk om maakt………

Dan nog de meisjes en de vrouwen, uiteraard moesten die ook keihard werken, alleen ‘hadden zij het geluk’ dat ze verkracht konden worden door de baas, of de familie en vrienden van die baas, wat wil je nog meer, vakantie en ‘ ‘passie…..??!!’ ‘Als het een beetje meezat’ kwam daar ook nog een kind van, zeg nou zelf ‘welke vrouw wil dat niet??!!!’

Nadat de slavernij was afgeschaft, kwamen de ex-slaven in een nog betere wereld terecht*, waar de meesten weliswaar dikke armoede wachtte en zwaar werk voor een grijpstuiver, maar ‘waar hen gelukkig ook’ dood door ophanging, verbranding, dan wel marteling wachtten, als de witten psychopaten het weer eens op de heupen kregen….. ‘Een tweede geluk’ was ook weer een groot aantal verkrachtingen, ach gekleurden zijn toch maar tweederangs burgers, die voelen daar net als vissen niets van, ‘zo is het toch??!!!’

Nog steeds worden gekleurden zwaar gediscrimineerd in de VS, is er daar zonder meer sprake van klassenjustitie, zodat een onevenredig groot deel van de jonge, gekleurde bevolking in de gevangenis is opgesloten. Voor de politie in de VS is het vrij schieten op gekleurden, ook daar heeft 8 jaar Obama niets aan veranderd……..

Jansen werd gevraagd, of hij een dergelijke uitlating wel eens had gedaan bij de herdenking van de slavernij…… Wat denkt u? Op z’n knauwende manier stelde deze klootzak keihard dat hij dit i.d.d. wel eens bij zo’n herdenking had gedaan en dat hem dit niet in dank werd afgenomen…….. De hufter zei dit op een manier, waar duidelijk uit te destilleren viel, dat hij vindt tijdens die gelegenheid onrechtvaardig te zijn behandeld……

John Jansen van Galen heeft daar nog steeds geen spijt van, vandaar dat hij het nog eens bij een door ons betaalde landelijke zendgemachtigde uitsprak………….

Kortom John Jansen van Galen is een met zichzelf ingenomen hufter en een vervelende psychopathische schoft, die het vermogen ontbreekt, om zich ook maar voor ‘een millimeter’ in te kunnen denken, wat slaven werkelijk hebben meegemaakt!!!

Uiteraard werd van Galen door katholiekenlikker Palm hartelijk bedankt voor deze ‘geweldige column….. Zijn misselijkmakende woorden passen dan ook geweldig bij het mannenbolwek VPRO. Waar andere Radio1 programma’s tegenwoordig ook een vrouwenstem laten horen, die op een belachelijke jaren 50 manier de programma’s aankondigt, gebruikt de VPRO alleen de meer dan achterlijke jaren 40 macho-stem van zakkenwasser Hans Hoogendoorn, die dit zo mogelijk nog suffer doet……

Jammer dat we van Galen niet een levensechte vergelijkbare tocht kunnen laten maken, waarna hij lens wordt geslagen, als de baas denkt, dat hij iets verkeerd heeft gedaan, of bij verdenking van een foute gedachte……

Van Galen, je bent overrijp voor een bejaardentehuis en blijf daar ajb met je smerige praatjes, klootzak!!

* De ‘Nederlandse’ slaven in Suriname moesten na hun bevrijding uit de slavernij, wekelijks een bedrag betalen voor hun vrijmaking van slavernij, dit tot aan hun dood……. We zijn altijd al een ‘geweldig en tolerant volk’ geweest…….

Klik voor meer berichten n.a.v. het bovenstaande op één van de labels, die u onder dit bericht terug kan vinden.

Nibud: mensen moeten 10% van hun inkomen sparen……. ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!

Bij het Nibud is men nu compleet gek geworden: gisteren was woordvoerder Bettonville van dit regeringslobby-orgaan te horen op BNR na 8.30 u.

Het Nibud wil sparen in ons land stimuleren….. ha! ha! ha! ha! Het was Bettonville en haar collega’s nog niet opgevallen, dat je nul komma nada aan rente ontvangt op een spaarrekening en als het even tegenzit ‘mag’ je naar gelang van je gespaarde geld, straks zelfs gaan betalen aan de bank, zoals men nu ook in Duitsland al in sommige regio’s doet……..

Dan nog: dit ‘spaarpleidooi’ van het Nibud is een doel in de strijd tegen de grote financiële ellende waar veel mensen zich in bevinden…… Het Nibud kan beter eens onderzoeken hoe het komt dat mensen in de problemen raken; ik zal een paar oorzaken opnoemen: De veel te hoge huren, waardoor ook de laagste inkomens één derde van hun inkomen kwijt zijn aan huur, zelfs met een huurtoeslag (die ook jaarlijks kleiner wordt). Dan de zorgkosten, ondanks de zorgtoeslag raken 4 miljoen mensen die in armoede leven, ieder jaar, maandelijks meerdere euro’s kwijt… Let wel: mensen die werkelijk geen cent meer kunnen missen…….

Afgelopen week besloot de rechter nog, dat de kostendelersnorm rechtvaardig is…..* Daarmee worden de groepen die het al het moeilijkst hebben, onevenredig hard getroffen. Terwijl de welgestelden hun kinderen belastingvrij een ton mogen schenken, kunnen werkende jongeren uit het armste deel van de bevolking, van wie de ouder(s) bijstand ‘geniet(en)’, niet eens sparen van hun al veel te lage inkomen, sparen voor hun latere zelfstandige huishouden……. Over sparen gesproken Bettonville!!

Maakt allemaal niet uit Bettonville en haar hufterbureau vinden dat iedereen 10% van zijn inkomen moet sparen…….. Mag ik even lachen…. ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! x 1.000! Meer dan 4 miljoen mensen in Nederland, leven tegen-, op- of onder de armoedegrens, dat is 3 keer in armoede leven!! Waar moeten die mensen in godsnaam het geld vandaan halen om te sparen???

De neoliberale bolronde BNR lachzak, die zich alleen in een auto kan voortbewegen, presentator van Werven die met Bettonville sprak, durfde op te merken, dat mensen liever een groot ‘lcd’ scherm kopen, dan de zorgpremie betalen….. Hierbij wil ik dan ook de vurige wens uitspreken, dat van Werven heel snel arbeidsongeschikt raakt en nooit weer aan het werk raakt, dat hij in de armoede wegzakt en uiteindelijk een bijstandsuitkering overhoudt!! Kijken wat de hufter dan te zeggen heeft ‘over een groot plat scherm en zijn vaste lasten, de vuile schoft!!!

* Zie: ‘Centrale Raad van Beroep keurt diefstal door overheid goed, kostendelersregeling als ‘rechtvaardig’ beoordeeld……….

Voor meer berichten n.a.v. het bovenstaande, klik op één van de labels, die u onder dit bericht terug kan vinden.

Van Zutphen (ombudsman) >> Bijstand vanaf 21 jaar, voor die leeftijd ‘vindt je werk zat……’

Hoorde van Zutphen de Ombudsman gisteren op Radio1 (rond 16.09 u.), waar hij sprak over de bijstand en dan m.n. die voor jongeren van 27+. Voor deze jongeren geldt niet een verplichting tot solliciteren, waarna pas na een maand bijstand wordt verleend……… Hoe verzinnen ze ‘t???

Er zijn volgens van Zutphen jongeren die wel 27+ zijn en toch die maand van sollicitatie voor de boeg hebben. Dat vindt van Zutphen ‘onbehoorlijk…’ ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! Nou, dat is meteen het eufemisme van de maand! Jezus, het is een grove kolere streek, om niet te zeggen ronduit misdadig handelen!!!

Terecht wees flapdrol van Zutphen op de verplichtingen die het overgrote merendeel van die mensen hebben, zoals het betalen van de huur, water, energie en zorgpremie…….Alsof die mensen wel een maand zonder inkomen kunnen…. Sterker nog: er zijn grote groepen jongeren, die al voor hun 21ste het huis uit zijn, om wat voor reden dan ook (dat gaat niemand ene bliksem aan en zeker de overheid niet!!). Ook deze mensen hebben verplichtingen, toevallig precies dezelfde als de hiervoor genoemde………

Wat een ‘ombudsman’ die van Zutphen!! Gegarandeerd een figuur die nooit van een kleine uitkering rond heeft hoeven komen, rijke papa en mama, die de studie en huisvesting hebben bekostigd……. Hoe krijgt hij het uit z’n strot en hoe is het mogelijk dat degene die met hem sprak niet onmiddellijk kritische vragen heeft gesteld, zoals die hierboven over jongeren die zelfstandig wonen, zelfs al voor hun 21ste levensjaar…….

Alsof er werk genoeg is voor jongeren….. Het werk dat er is, wordt in veel gevallen door jongeren gedaan die niet eens de leeftijd van 19 jaar hebben bereikt, werk dat wordt uitgevoerd tegen een schandalig laag salaris, zoals in uw supermarkt……. Een salaris waarvan je niet eens de huur kan betalen…… Als klap op de schandalige vuurpijl, hebben jongeren vanaf 23 jaar pas recht op huurtoeslag……. Terwijl jongeren voor een postzegel aan woonruimte, een kapitaal kwijt zijn!!

Zo gaan we met mensen om anno 2016 in het puissant rijke Nederland, om je ogen uit je kop te schamen!!!

Nogmaals: ik snap niet dat men niet massaal in opstand komt, wat is er dan godverdomme wel nodig, voordat mensen in beweging komen en een echt rechtvaardige, fatsoenlijke behandeling eisen….?????

Voor meer berichten n.a.v. het bovenstaande, klik op één van de labels, die u onder dit bericht terug kan vinden.