Hongaarse ruzie met EU, een ongrondwettelijke grondwet en het CDA

De Hongaarse president Orbán (is deze klootzak familie van de rechts-conservatieve papenlikker Orbán-de Haas?) blijft zijn antidemocratische politiek doorzetten, zo staat er morgen een aantal ‘constitutionele wijzigingen’ op de ‘rol’, wijzigingen die van de grondwet een antidemocratisch vod maken, dat de belangen veiligstelt van de huidige rechts-conservatieve, nationalistische meerderheidsregering, belichaamd in Fidesz, de partij van Orbán. Dezelfde Fidesz is op EU niveau een zusterpartij van het CDA en samen behartigen dezen hun belangen in de EU via de EVP. Nu is Orbán al jaren aan het kloten in Hongarije, zonder dat de EVP, of het CDA dit openlijk veroordelen en Fidesz in hun gelederen houden, i.p.v. ze er als de sodemieter uit te donderen, immers als democratische partij, kan je toch niet jarenlang tolereren dat binnen jouw democratische partij een stel autocratische, antidemocratische hufters zitting hebben. Wat mij betreft het bewijs, dat het CDA zich wel prettig voelt in deze EU partij, die tevens de grootste partij binnen de EU is. Het CDA heeft daarom ook geen probleem met verdergaand afstaan van soevereiniteit aan de EU, ook al sputtert van Aersma Buma zogenaamd wat tegen, dat is dan ook ingegeven door het grote stemmenverlies  die het CDA leed bij de laatste verkiezingen. Vergeet niet dat het CDA onder Balkenende een referendum over de EU grondwet afwees en deze ‘premier’durfde zelfs de leugen uit te kraaien, dat dit geen grondwet was. Naast het feit, dat het CDA tot nu toe nooit problemen had met het afstaan van soevereiniteit aan de EU

Hier een bericht van de site ‘Kuifje in Hongurië’ over de toestand in Hongarije, onderaan deze pagina vindt u een link naar deze site (blog). Alweer mijn excuus voor de lay-out, stukken overnemen blijft een probleem voor Google.

 ZONDAG 10 MAART 2013

Ruzie met EU laait weer op

De ruzie tussen de regering Orbán en Europa over de gezondheidstoestand van de Hongaarse democratie lijkt opeens weer op te laaien. Aanleiding zijn de constitutionele wijzigingsvoorstellen die maandag dreigen te worden aangenomen en die een toch al beschamend slechte grondwet nog slechter maakt. Een van de sterkste signalen is een brief van Duitsland, Nederland (!), Finland en Denemarken aan de Europese Commissie waarin wordt aangedrongen op maatregelen. 

9 maart: Spontane demonstratie

EERST DE IRONIE. AFGELOPEN DONDERDAG BEZETTE EEN GROEP VAN ENIGE TIENTALLEN ACTIVISTEN UIT PROTEST TEGEN HET GEROMMEL MET DE GRONDWET KORTE TIJD DE BINNENPLAATS VAN HET HOOFDKANTOOR VAN FIDESZ IN BOEDAPEST. ZE KLOMMEN OVER HET HEK EN PROBEERDEN WEL HET KANTOOR ZELF BINNEN TE KOMEN, MAAR WERDEN DAAR TEGENGEHOUDEN DOOR BEWAKINGSPERSONEEL. FIDESZ HAALDE NIET DE POLITIE ERBIJ MAAR MOBILISEERDE AANHANGERS. TOEN DE ACTIVISTEN OP EEN BALKON KLOMMEN EN 12 EISEN BEGONNEN VOOR TE LEZEN, WERDEN ZE DOOR DIE FIDESZ AANHANG OVERLAADDEN MET SCHELDWOORDEN (SMERIGE FLIKKERS, VUILE ROTJODEN, GORE COMMUNISTEN GA TOCH NAAR MOSKOU). MAAR DIE FIDESZ AANHANG HAD NIET DOOR DAT WAT WERD VOORGELEZEN …. HET 12-PUNTEN PROGRAMMA VAN FIDESZ UIT 1989 WAS! VOOR DEMOCRATIE EN EEN RECHTSSTAAT, VOOR GELIJKHEID, VRIJHEID EN BROEDERSCHAP. DAT OUDE PROGRAMMA HADDEN DE DEMONSTRANTEN GEVONDEN IN DE PRULLENBAK OP HET BINNENHOF.

 9 maart: spontane demonstratie

Eerst de ironie. Afgelopen donderdag bezette een groep van enige tientallen activisten uit protest tegen het gerommel met de grondwet korte tijd de binnenplaats van het hoofdkantoor van Fidesz in Boedapest. Ze klommen over het hek en probeerden wel het kantoor zelf binnen te komen, maar werden daar tegengehouden door bewakingspersoneel. Fidesz haalde niet de politie erbij maar mobiliseerde aanhangers. Toen de activisten op een balkon klommen en 12 eisen begonnen voor te lezen, werden ze door die Fidesz aanhang overlaadden met scheldwoorden (smerige flikkers, vuile rotjoden, gore communisten ga toch naar Moskou). Maar die Fidesz aanhang had niet door dat wat werd voorgelezen …. het 12-punten programma van Fidesz uit 1989 was! Voor democratie en een rechtsstaat, voor gelijkheid, vrijheid en broederschap. Dat oude programma hadden de demonstranten gevonden in de prullenbak op het binnenhof.

Terug naar de serieuze realiteit. In de genoemde brief spreken de ministers van buitenlandse zaken van de vier landen (voor Nederland Frans Timmermans) hun diepe bezorgdheid uit over de richting waarin premier Orbán Hongarije voert. Wat vooral steekt is dat de Hongaarse regering de onafhankelijke “checks and balances” die bij een democratie horen niet serieus neemt, zie de manier waarop ze met de grondwet omgaat (en het de-facto eind van de onafhankelijkheid van de Nationale Bank sinds 3 maart). De briefschrijvers dringen erop aan dat Europa een pakket van maatregelen gaat ontwerpen om af te dwingen dat lidstaten zich aan de fundamentele democratische waarden van de gemeenschap houden. Daartoe behoren in het uiterste geval zelfs het ontnemen van stemrecht en het opschorten van subsidies. De voorzitter van de Europese Commissie José Manuel Barosso belde vrijdag hoogstpersoonlijk met Orbán om zijn bezorgdheid te uiten en stuurde vervolgens ook een brief. Secretaris generaal Thorbjorn Jagland van de Raad van Europa had de dag daarvoor al bij Hongarije aangedrongen op uitstel van de stemming van maandag, zodat de Venetië Commissie zich eerst over de wijzigingsvoorstellen kan buigen. Ook het State Department van de VS bracht een verklaring uit waarin het bezorgdheid uitsprak.

Het zal zeker niet geholpen hebben dat premier Orbán op een bijeenkomst in Warschau begin van de week, in aanwezigheid van kanselier Merkel van Duitsland en president Hollande van Frankrijk, hard uithaalde naar de EU. “De landen van Centraal en Oost Europa moeten hun eigen beleid maken zonder daarbij op de EU te letten. We hoeven niet te luisteren naar alles wat de bureaucraten in Brussel zeggen,” aldus Orbán. Zulke uitspraken vallen misschien goed bij de Berlusconi’s, LePen’s en Wildersen van Europa, maar leveren je verder weinig vrienden op. Opvallend was ook dat Péter Szijartó, Orbáns persoonlijke minister van buitenlandse zaken, begin maart een bezoek bracht aan Duitsland en bij terugkomst verklaarde dat alle “misverstanden” met Duitsland waren opgelost en de relatie prima was. Prompt verscheen op 5 maart een zeer kritisch artikel over de Hongaarse regering in Die Welt geschreven door Michael Link, ondersecretaris in het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken, en enige dagen later barstte bovengenoemde bom. Het kan niet zijn dat Szijartó daarvan niets heeft meegekregen bij zijn bezoek aan Berlijn, maar hij neemt het wel vaker niet al te nauw met de waarheid.

Tot nu toe, zondagmiddag 10 maart, wijst de regering Orbán alle kritiek van de hand en herhaalt ze haar gebruikelijke verdediging: het berust allemaal op misverstanden, de critici hebben de wetswijzigingen waar het om gaat niet goed gelezen, er is geen sprake van dat de democratie in gevaar is. De stemming maandag gaat dan ook gewoon door. Maar het is niet uitgesloten dat Orbán op het allerlaatste moment toch weer een beetje toegeeft, bijvoorbeeld door de stemming alsnog uit te stellen of ondertekening door President Áder te verschuiven. De gebruikelijke “twee stappen voorwaarts, één stap terug” salami tactiek dus.

Geheugenopfrisser 1: het gaat allemaal om een superamendement op de grondwet, waarmee de regering Orbán tal van wetten en ideeën die de afgelopen maanden door een meerderheid van het Grondwettelijk Hof waren verworpen (deels om inhoudelijke redenen, deels om technische redenen) en die ook in Europa zeer omstreden zijn, alsnog in te voeren. Dit betreft o.a. het ontnemen van wettelijke erkenning aan een reeks kerken, de beperking van het begrip gezin tot een relatie tussen man en vrouw, een verbod aan politieke partijen om tijdens verkiezingscampagnes advertenties te plaatsen op commerciële media, kranten of het Internet (dat mag alleen via de gelijkgeschakelde staatsomroep), het strafbaar stellen van dakloosheid, de beperking van de autonomie van rechtbanken en universiteiten en de verplichting voor Hongaarse studenten om een aantal jaren in Hongarije te werken. Dat wordt allemaal deel van de grondwet zodat het voor toekomstige regeringen heel moeilijk wordt dergelijk beleid te wijzigen en zodat het Grondwettelijk Hof niet meer kan zeggen dat het ongrondwettelijke regelingen zijn (ze staan immers in de grondwet). Ook worden de bevoegdheden van datzelfde Hof verder ingeperkt: ze mag wijzigingen op de grondwet niet meer beoordelen op hun inhoudelijke merites maar slechts op de procedurele gang van zaken en ze mag zich niet meer beroepen op de uitspraken van het Hof tussen 1990 en 2012, toen de nieuwe Fidesz grondwet werd aangenomen. Daarmee wordt 22 jaar constitutionele jurisprudentie in de prullenbak gegooid en tegelijk de poort opengezet naar mogelijke nieuwe wetswijzigingen omdat een aantal dingen juist dankzij die jurisprudentie vastliggen (maar straks dus niet meer): het verbod op de doodstraf, het recht op abortus, dataprotectie van het individu (voor een uitgebreide analyse in het Engels van het superamendement door de Amerikaanse juriste Kim Lane Scheppele, zie http://krugman.blogs.nytimes.com/2013/03/01/guest-post-constitutional-revenge/).

Geheugenopfrisser 2:over de bestaande op 1 januari 2012 ingevoerde Fidesz grondwet ligt er nog steeds het oordeel van de Venetië commissie die het in 2011 “een bedreiging voor de democratie” noemde en met name de ruim 40 wetten met grondwettelijke status hekelde die het wijzigen van Fidesz beleid door toekomstige regeringen schier onmogelijk maken en daarmee “de betekenis van verkiezingen verzwakken.”

Verder deze week:

– Naar aanleiding van de genoemde bezetting van een partijkantoor heeft een directeur Kubatov van Fidesz nu een landelijk netwerk opgezet van aanhangers die worden opgeroepen om te komen helpen andere kantoren van Fidesz te verdedigen zodra daar acties of demonstraties zijn. Deel van dat netwerk vormen ook mensen die bekend staan als de harde kern van de hooligans van voetbalclub Fradi (waarvan Kubatov president van de bestuursraad is). In een brief aan de Fidesz leden worden de (vreedzame) activisten er niet alleen van beticht geweld te gebruiken en vernielingen aan te richten,  maar ook dat ze een soort knokploeg zijn van de leider van Samen 2014, Gordon Bajnai (de “Bajnai-Garde”). Dat alles uiteraard zonder dat daarvoor enig bewijs wordt aangevoerd.

– Diezelfde activisten organiseerden zaterdagmiddag, dus binnen twee dagen, een demonstratie bij het Parlement tegen het gerommel met de grondwet. Er kwamen 4.000 mensen die vreedzaam hun ongenoegen uitten en ondermeer met vlaggen van de EU zwaaiden.

Muzikaal recept voor de inwoners van Deurne en voor echte bescherming van de ijsbeer

Hier weer een geneeskrachtig recept, zoals regelmatig opgediend door jouw eigen blogdokter, de hoog doorgeblazen dr. P. Pisser.

Voorgerecht: ‘Zeitgenössische Art/Gallery III’, alweer een Oostenrijks album met een groot aantal nummers, dit keer door één artiest: Alexander Bleichinger, veelal op klassieke muziek geënte elektronica, maar ook hier en daar een ‘jazzy’ nummer, prachtig! We vervolgen met the Mecolodiacs met gelijknamig album, schitterende jazz/funk/blues, die door de bandleden zelf wordt aangeduid als ‘Meco’. met een mooie cover van het willie Dixon nummer ‘Spoonful’. Het geheel is zo opgenomen, dat het lijkt of de band in je huiskamer of slaapkamer staat te spelen, nogmaals geweldig! vanwege algeheel succes en instemming, nogmaals het album ‘Verdes Son Tus Pasos’, van La Buenasombrero’ ‘oorspronkelijke Spaanse funk’ met latin inslag (ha! ha! ha!), maar jezus wat goed bueno! (let op de ritmesectie!) God mag weten waarom de dokter nu The Talking Heads opvoert, dat zal altijd een raadsel blijven, net als god’s wegen: het album ‘Remain In Light’ één van de mooiste van The Heads, sjkit’r’nd! En i.d.d. de hemel is een plaats waar nooit, nee nooit iets gebeurd, halleluja jutteperen!  Dan het wonderlijk mooie album van Sex Gang Children met ‘Pop Up’, remixes van bestaande mooie nummers, dus…… In het kader van het internationale Beck jaar: ‘Mellow

Gold’, waanzinnig mooie psychedelische bluesrock, maar dat wist je al. Tot slot nog een thema album: P.S.I., erg zweverig allemaal, terwijl je voor een beetje zweven met muziek al een heel eind opstijgt! Nummers van o.a. Eric Stone, Jim Glass, Peter Hunt, e.v.a., vaak te korte nummers, maar wel mooi uitgevoerd.

Alles geheel afspelen op ABN!

Veel plezier!

Pepsi-Cola met LSD

Nadat Coca-Cola, zich met reclame richt op de ‘natuurbeschermers’, samen met het WWF, voor behoud van de ijsbeer, terwijl het Wereld Natuur Fonds schijt heeft aan die ijsbeer en met die reclame het tegenovergestelde bereikt*, zag ik gisteren een Pepsi reclame, die er geen geheim van maakt, dat hun cola ‘Kick’ is verrijkt met LSD. Wordt ‘t eindelijk echt leuk in Nederland!

*Zie: http://deazijnpisser.blogspot.nl/2013/03/ijsberen-cites-wwf-de-eu-en-coca-cola.html

Deurne verzet zich tegen komst van nog een megastal

In GMN gistermorgen (rond 9.40u.) aandacht voor een protestactie van inwoners van Deurne, die zich verzetten tegen nog eens varkensstal met 17.000 dieren, inclusief mestvergister op hun grondgebied. Of ze veel kans maken is maar de vraag, het college is, net als de provincie groot voorstander van het groot en doodmartelen van zoveel mogelijk dieren op hun grondgebied. Deurne ligt in de Peel en daar worden maar liefst 330 miljoen (!!!!!)  per jaar groot en doodgemarteld.

De inwoners zijn de stank (die gigantisch schijnt te zijn) en de gevaren voor de volksgezondheid met zoveel dieren, meer dan zat. De stank is makkelijk aantoonbaar, maar de verschillende belangenorganisaties en overheden bestrijden de gezondheidsrisico’s, die natuurlijk ook een stuk moeilijker te bewijzen zijn, hoewel? Deurne werd ook getroffen door de Q-koorts en de ziektegevallen die dat opleverde, zijn niet te ontkennen door voornoemde organen, die vooral bevolkt zullen zijn met god’s eigen rentmeesters van het CDA…….

Hans Alders kolen-lobbyist

PvdA nitwit en volksverlakker de luxe Alders was vanmorgen te gast bij BNR Duurzaam. Alders is naast ‘onderzoeker’ met vooral oog voor de opdrachtgever, zoals hij bij de geluidshinder van Schiphol nog eens liet zien, ook voorzitter van Energie-Nederland. Vanmorgen betoogde hij nog eens, dat een kolenbelasting fout is, geen nieuws, Alders is al jaren voorstander van kolengestookte centrales, met opvang van CO2 en bijstook van biomassa (dat ook al een stuk minder groen is dan gedacht), ook al blijkt die opvang een gepasseerd station te zijn. Alders was een van de initiatiefnemers voor de nieuwe centrales in Groningen, die zoals na onderzoek blijkt, vooral zijn gebouwd om energie voor het buitenland te produceren, m.a.w. het argument dat Alders in het verleden gebruikte, dat deze centrales voor de Nederlandse (binnenlandse) markt zijn, is een leugen gebleken. Alders geeft toe dat er ‘iets’ mis is met de CO2 rechten handel, de kosten voor die rechten moeten omhoog en er moet regulering plaatsvinden (er zijn te veel rechten in de handel, waardoor de prijs nu veel te laag is). Natuurlijk is Alders voor zelfregulering, het recept voor mislukken van een groot aantal aanpassingen op misstanden (op velerlei vlakken), al zei hij dat niet, maar dat 1 op 1 uit zijn voorzittersfunctie van Energie-Nederland af te leiden is.

De over een reusachtige cavia getilde hufter Alders, die kernenergie tot de duurzame energievormen rekent (met wat wollig gelul kan hij zelfs kolengestookte centrales groen noemen), plaatst vraagtekens bij schaliegaswinning, hoewel….? Alders wil deze winning onderzocht zien en er een debat over voeren. Als Alders 1 uur ‘googled’ kan hij zien wat er allemaal aan wetenschappelijk onderzoek is gepubliceerd over schaliegas, publicaties die gehakt maken van de ‘duurzame’ en ‘goedkope’ winning van dit soort gas.

Maar hij werkt nu eenmaal voor alle energiebedrijven en als daar belangen zitten die verdedigd moeten worden, zal hij klaar moeten staan. De energielobby is één van de machtigste ter wereld en ondanks zijn ‘voorbehoud’ t.a.v. schaliegas, blijft de ‘socialist’ Alders een lobbyist van de enegiereuzen…

Facebookrellen Haaren en verantwoordelijkheid

Na een peperduur onderzoek, van maar liefst 7 maanden, kwam er gisteren een rapport met conclusies uit, die voor de gewone burger al lang één heel grote opendeur was, er is sprake geweest van disfunctioneren van bestuur en ambtenaren in Haaren. De burgemeester, die in eerste instantie het woord ‘schuld’ niet wilde horen, laat staan zijn excuus aanbieden, deed dat laatste gisteren eindelijk, toen hij met een deel van de bewoners sprak, toch nog één positief resultaat van de Commissie-Cohen….. Dezelfde burgemeester maakte deze week al bekend, dat hij graag als burgemeester wil aanblijven en voelt zich gesterkt, na voornoemd gesprek met een deel van de bewoners, hij voelt zich nu gesterkt in zijn wens, zo liet hij weten….. Een normaal persoon zou zich doodschamen na zoveel blunders en heel zacht de deur achter zich sluiten, maar dat is er tegenwoordig niet meer bij, daarover zo meteen meer. De politiechef mag van Opstelten blijven zitten, logisch uit de mond van de zwaar disfunctionerende VVD bullebas, die in één ding goed is: stinkende bruine ballonnen oplaten, het zou wel erg vreemd zijn als hij de politiechef op zou dragen op te krassen, terwijl deze 20 keer beter functioneert dan hij zelf doet . Zo heeft Opstelten samen met zijn partijgenoot en ‘sidekick’ Teeven de taak van de politie onevenredig verzwaard, met inzet op onzin taken, z.a. het verder criminaliseren van softdrugs en de zinloze jacht op dit genotsmiddel, een beleid waar ook vele burgers dagelijks  de ellende van mogen meemaken, dat ‘alles’ bereikten ze binnen amper 2,5 jaar tijd…..

Dan het inhakken op mensen, die willen dat de verantwoordelijken minimaal opzouten. Opiniemakers en politici haasten zich, nauwelijks één dag na het verschijnen van het rapport, de burgers en media-organen, die het vertrek van de burgemeester en politiechef eisen, neer te zetten als hysterici, die deze bestuurders en ambtenaren willen onthoofden en/of met pek en veren willen overladen (?!?). Terwijl de praktijk uitwijst, dat verantwoordelijken bijna nooit aftreden, na zwaar disfunctioneren*, neem alleen al de Vuurwerkramp in Enschede, een manier van doen die je overigens ook steeds vaker in delen van het bedrijfsleven ziet, hoewel de bestuurders daar wel opstappen, maar dan met een vertrekbonus, waar een gezin tot in de eeuwigheid een rustig leven van kan leiden.

Cohen zat gisteren aan tafel bij Pauw&Witteman, waar naast veel herhaling van zetten, wat betreft de rellen in Haaren, vooral Cohen heel veel veren in de reet werden gestoken, bijvoorbeeld: U bent heel lang burgemeester van Amsterdam geweest. Cohen ligt niet meer zo lekker bij de PvdA achterban en de rest van het volk, daar moet schijnbaar maar eens verandering in komen, Pauw zit nu bijna onophoudelijk interessant met een bril op z’n kop…. ha! ha! ha! ha!

*De laatste grote zaak waarbij politiek verantwoordelijken aftraden, was bij mijn weten de Schipholbrand, hoewel CDA Kakzever P.H. ‘godverdomme’ Donner en blufkut/haatzaaier Verdonk van TON, dat deden op een manier, die duidelijk liet blijken, dat zij zichzelf niet als schuldig zagen.

Muzikaal recept voor het aanpakken van Karremans, en recht voor Srebrenica overlevenden

Een kokende heksenketel met geneeskrachtige eigenschappen, gevuld door jouw blogdokter P. Pisser.

De dokter begint vandaag met het thema-album ‘Politik’ met in de meeste gevallen veel te korte schitterende nummers, namen o.a. Marc Harrison, Eric Stone, Alexander Blechinger en Peer Böhm. Uit een iets andere serie het volgende album: ‘Cheops Pyramid’ (‘Terra Mystica’), verzorgd door: Bognermayr-Resl, Hermes St. John en Roland Baumgartner (die ook op het eerste album meespeelde). Alles psychedelische elektronica van de een na hoogste plank, genieten dus! Nu we toch met psychedelische elektronica bezig zijn, deze keer niet op klassieke muziek geënt, maar, ja waarop? Jean Michel Jarre, Klaus Schulze? oordeel zelf, hier het prachtige album ‘Distance’ van R.I.C., geniet en droom mee, laat de muziek met je hersenen spelen! Over dromen en psychedelica gesproken: Borkhard von Dalluntz met ‘Worlds Apart’, blijf lekker liggen en laat je verder meevoeren, om daarna zacht te landen, soms iets te gelikt, maar over het algemeen prachtig! Hoofdgerecht vandaag: Kraftwerk met ‘Trans-Europe Express’, wat nog te zeggen, dan jezus wat goed! Climax en hekkensluiter, ik noemde ‘m net als: Jean Michel Jarre met ‘Zoolook’ een geweldig album, waarop ook Laurie Anderson, Adrian Belew, Marcus Miller e.a. meewerkten.

Voor het beste resultaat: alles geheel afspelen op ABN!

Veel plezier!

Werkloosheid in de bouw

Veel geouwehoer in de media over werkloosheid in de bouw afgelopen week. Opvallend dat je niemand meer hoort over het grote aantal valse faillissementen. Vandaag failliet, het vaste personeel op straat en morgen een bedrijf met een andere naam, zonder dat je voor de nieuwe BV zelfs een nieuwe borg van € 18.000,– hoeft te betalen, met dank aan Rutte 1 (VVD en CDA). Personeel van dat ‘nieuwe’ bedrijf? ‘Flexibele’ loonslaven uit Oost-Europa!

Karremans wast zijn handen in gemaakte onschuld

Nederland slaat alweer een pleefiguur, de media jubelden het uit, ‘Karremans niet schuldig aan oorlogsmisdaden’, de Telegrof ging gisteren wel heel ver, met de kop: ‘Eindelijk gerechtigheid!’ je zou denken dat het over de overlevenden van de massamoord in Srebrenica zou gaan, niet dat dit van toepassing zou zijn, maar het gaat wel erg ver om in deze over de pingelende lafaard Karremans te spreken. Nou ja bij de Telegraaf hoef je nergens van op te kijken, benieuwd wat deze fout-rechtse krant vindt van de vrouwen van Srebrenica die eindelijk gerechtigheid wensen, maar niet eens welkom zijn in Nederland….

En weer krijgen de slachtoffers een trap na…..