Wereld Bank staat ontwikkelingslanden toe, zich niet aan de milieuregels te houden

De Wereld Bank is van plan haar strategie wat betreft milieuregels sterk af te zwakken. De nieuwe ‘safeguard policies’ zijn een regelrechte dreiging voor het milieu en de leefomgeving van oorspronkelijke bevolkingsgroepen. Ontwikkelingslanden, die leningen wensen, zullen worden toegestaan zich terug te trekken uit milieuverdragen. Ook wil de Bank bij mijnbouw en bomenkap, niet meer, dat de oorspronkelijke bevolking eerst wordt gepolst, voor leningen worden verleend aan de diverse regeringen. De Bank wil simpelweg de eigen voorwaarden verwerpen, waar regeringen rekening moesten houden met de oorspronkelijke bevolking en het milieu…… Gaat u maar na, wat dat voor de oorspronkelijke bevolking van het Amazonewoud en dat woud zelf zal betekenen, terwijl men nu al schijt heeft, aan deze regels…….. De Bank wil nu aan de diverse regeringen overlaten, hoe zij omgaan met de oorspronkelijke bewoners en het milieu. Dat is net zo iets, als een inbreker in een openstaande kluis, z’n tassen te laten vullen, waarna men hem/haar vriendelijk uitgeleide wordt gedaan…… Excuseer: godgloeiendegodverdomme!!!!

Duurzaamheid anno 2014: schijt aan het volk en het milieu en ruim baan voor de grote bedrijven, die zich op de koop toe vaak duurzaam en maatschappelijk betrokken durven te noemen!

Hier de link naar de petitie op Care2, lees en teken a.u.b. en geeft het door!

Chevron krijgt van de rechter toestemming straffeloos het milieu te vervuilen en verzet daartegen is strafbaar……..

Graag uw aandacht voor het volgende: Chevron heeft het voor elkaar: critici van dit bedrijf, die stellen dat Chevron, de door dat bedrijf veroorzaakte olievervuiling in Ecuador moet opruimen, zijn door een rechter in de VS als strafrechtelijk te vervolgen neergezet. Dus mensen die het opnemen voor het milieu zijn in aanleg misdadigers en de grote bedrijven die daadwerkelijk het milieu ernstig schaden en zelfs over lijken gaan, worden beschermd door het recht. Deze bedrijven kunnen vanaf nu mensen van goede wil, voor de rechter slepen. Hoe krom kan recht zijn? Lees de petitie en teken deze ajb!

Hier de petitie van SierraRise:

I have some news — as of this week, I’m a criminal.

And so are the people of Ecuador who stood against Chevron for poisoning
the Amazon with 18 billion gallons of toxic oil waste in its ruthless
quest for more profit. [1]

In a blatant attempt to avoid a massive judgment against it in Ecuador’s
courts, Chevron has twisted the RICO Act — legislation designed to
target mobsters — to silence their critics and have them labeled as
criminals. [2, 3] Shockingly,
a U.S. judge actually sided with Chevron on Tuesday, ruling against the
people who fought so hard to bring the oil giant to justice.
[4]

It’s now possible for other wealthy corporations to attack activists
like you and me just for speaking out and exposing their actions — but
we’re not going to stand for this.

Last month, SierraRise supporters like you sent more than
100,000 messages urging the Senate to fight back against Chevron — and
we’re not done yet!

Sign the pledge today: Protecting our planet is not a crime, but polluting the Amazon with toxic oil waste definitely is!

For nearly two decades, Texaco, now part of Chevron, dumped oil waste
into the pristine Ecuadorian Amazon, creating what’s considered by many
to be the world’s largest oil disaster. [5] Since then,
countless people like Servio Curipoma — a cacao farmer from the small
oil-ravaged town of San Carlos — and his family have suffered a plague
of deadly cancers and devastating birth defects. [6]

Instead of doing what’s right and paying for its pollution, Chevron has
waged a non-stop campaign of intimidation against villagers like Servio
and the activists who support them. The oil giant has even gone so far
as to attack a Pulitzer Prize-winning cartoonist for his anti-Chevron
art. [7]

This verdict sets a dangerous precedent for anyone who values their
right to speak out when a corporation puts greed before people or the
environment. Like Deepak Gupta, a lawyer fighting Chevron, said on
Tuesday, “Today’s decision should be extremely troubling for anybody who
cares about the rule of law.” [8]

It is time to show Chevron that it may have won in one courtroom in New York, but it will never defeat us.

Sign the pledge to stand with the people of Ecuador and show Chevron we won’t be silenced! 

In it together,

Ashley Allison

SierraRise Senior Campaigner

P.S. Five signatures are even more powerful than one — after you take action, be sure to forward this alert to your friends, family, and colleagues!

References:

1. CNN Wire Staff (2012 January 4). “Ecuador court upholds $8.6 billion ruling against Chevron.” CNN.

2. Anderson, Mitch (2011 February 16). “Chevron Found Guilty in Amazon Pollution Case.” San Francisco Chronicle.

3. Baker, David R. (2011 February 2). “Chevron files RICO suit in Ecuador case.San Francisco Chronicle.

4. Hinton, Karen (2014 March 4). “Chevron’s
Flawed RICO Decision in Ecuador Case Violates First Amendment and Will
Backfire In International Courts, Defendants Say.
The Corporate Social Responsibility Newswire.

5. Zelman, Joanna (2011 January 24). “Chevron Accused Of ‘World’s Worst Oil-Related Disaster’ In Ecuador: Alleged Evidence Submitted In Lawsuit.Huffington Post.

6.  Staff Writer (2010 October 14). “Chevron’s Ecuador Cancer Problem: 10,000 People at Risk of Contracting Disease in Coming Decades, Says Expert.Business Wire.

7. Abrams, Lindsay (2014 February 5). “Chevron’s now going after political cartoonists.Salon. 

8. Ibid. 4.

Het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Chevron in het Amazonegebied

De oliemaatschappij Chevron heeft een paar jaar geleden een boorlocatie van Texaco in het Amazonegebied overgenomen. Met die overname heeft Chevron ook de juridische verantwoordelijkheid overgenomen.

Chevron, die op haar website zichzelf flink op de borst klopt voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen, weigert een gebied in het Ecuadoraans Amazonewoud dat door oliewinning zwaar vervuild is, schoon te maken. Texaco heeft tijdens de periode dat ze daar zaten, zwaar vervuild afval begraven. Gevolg: naast een gebied, dat zwaar vervuild is, is het drinkwater verontreinigd met chemicaliën waardoor al vele bewoners ziek zijn geworden. Bovendien fakkelt Chevron daar nog steeds gas af, tegen de afspraken in.

Chevron is veroordeeld tot het schoonmaken van dat gebied, maar is in hoger beroep gegaan, dus het werkelijk schoonmaken van dat gebied zal nog jaren op zich laten wachten.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen: een leuk etiket om subsidies of belastingverlaging te krijgen, maar in de praktijk klopt er bij heel veel bedrijven geen bliksem van.

Kortom smerige leugens!

De Nederlandse berichtgeving

Vanmorgen op de BBC Worldservice (radio) het bericht, dat het Boliviaanse deel van het Amazone gebied te maken heeft met een ongekende droogte. Veel vissen en amfibieën hebben al het loodje gelegd en zoogdieren die afhankelijk zijn van vis dreigen een hongerdood te sterven. 16.000 families in het gebied, die sterk afhankelijk zijn van visvangst worden van voedsel voorzien door de Boliviaanse overheid.

Dit bericht was natuurlijk niet op de Nederlandse radio te horen, net als de ramp die zich in Pakistan voltrekt, pas na 5 dagen druppelden de eerste berichten hier door. Maar wat wil je: wij hebben het te druk met onze fascistoïde regeringsvorming. Nu weer de sensatie van een gestoorde vrouw die baby’s heeft vermoord, hup de uitzendingen onderbreken want wat een droom van een sensatie!