Gisteren op WDR 5 na 11.00 u. een gesprek met schrijver en regisseur* Grit Lemke over haar boek dat handelt over de pogrom in september 1991 van ultra rechtse krachten (neonazi’s) tegen arbeidsmigranten uit Mozambique en Vietnam….. Haar boek heeft de titel ‘Kinder von Hoy’, daar zij zelf destijds ook kind was in het Oost-Duitse Hoyerswerda. Lemke neemt de oudere generatie kwalijk niets te hebben gedaan tegen het geweld waarmee de gastarbeiders te maken hadden, zoals gezegd werd er zelfs een pogrom uitgevoerd op de appartementen waar deze gastarbeiders woonden, voorts werden deze mensen op straat aangevallen…….
De gastarbeiders werden daarna met spoed gedeporteerd en dat was vooral voor de Mozambikanen een ramp: zij arriveerden in hun moederland terwijl daar een burgeroorlog gaande was….. De arbeidsmigranten werden ook nog eens uitgebuit >> i.p.v. betaald te worden voor de volle 100% waar ze recht op hadden, kregen ze maar 40%, nog steeds een zaak waarover Duitsland in de clinch ligt met Mozambique dat eist dat haar arbeiders volledig worden betaald…..
Oost-Duitsers die bevriend waren met deze gastarbeiders hebben hen in de steek gelaten, niet alleen toen ze werden aangevallen, maar ook toen ze werden gedeporteerd…..
In hetzelfde gebied is de fascistische partij AFP groot en er is dan ook niet veel veranderd sinds 1991, iets dergelijks zou zo weer kunnen gebeuren, waarbij die fascistische partij angst- en haatzaait tegen minderheden……
Als je de uitzending wilt horen, klik dan op deze link, je krijgt eerst de tekst te zien zoals die hieronder is weergegeven, daaronder kan je klikken voor de audio. (mijn schrijven is verder gebaseerd op een eerder interview in een weekblad met Lemke, een blad waarvan ik de naam helaas ben vergeten >> kan het niet terugvinden in mijn aantekeningen)
(als
je het Duits niet machtig bent, kopieer dan de tekst en plak
die in deze
vertaalapp,
de app werkt snel en de vertaling is van een redelijk goede
kwaliteit)
(On
the top right hand side of this page you
can choose for a translation in the language of your choice, first
choose ‘Engels’ [English] so you can recognise your own language [the
Google translation is first in Dutch, a language most people don’t
understand, while on the other hand most people recognize there
language translated in English])
Wofür steht heute Hoyerswerda? – Grit Lemke
Im
September 1991 werden in Hoyerswerda in Sachsen Asylsuchende und
DDR-Vertragsarbeiter aus Vietnam und Mosambik von einem wütenden Mob
angegriffen. Autorin und Regisseurin Grit Lemke, selbst in der Stadt
aufgewachsen, hat mit Opfern und Zeitzeugen gesprochen.
Hoyerswerda in Sachsen ist
DDR-Arbeiter-Musterstadt, Heimat einer avantgardistischen Kulturszene
und Ort ausländerfeindlicher Pogrome. 30 Jahre nach den Ausschreitungen
in Hoyerswerda äußern sich in Grit Lemkes dokumentarischem Roman “Kinder
von Hoy” Menschen, die all diese Facetten ihrer Heimatstadt kennen:
Ein Vertragsarbeiter aus Mosambik erzählt von den
rassistischen Angriffen auf ihn. Die Mitarbeitenden eines Jugendclubs
berichten von ihrer Schockstarre und der Angst, selbst Opfer von rechter
Gewalt zu werden. Ein Punk und Musiker, der die Übergriffe als
Kleinkind miterlebt hat, fordert die Generation seiner Eltern auf, sich
endlich ihrer Verantwortung an den Pogromen zu stellen.
Grit Lemke, Autorin und Regisseurin
Der Autorin und Dokumentarfilmerin Grit Lemke
gelingt es mit ihrem Buch, eine neue Gedenkkultur in ihrer Stadt
anzustoßen. Zeitzeug: innen der Übergriffe sprechen zum ersten Mal offen
über ihre Angst und ihre Schuld.
Redaktion: Jessica Eisermann
Buchtipp
Grit Lemke (2021): Kinder von Hoy. Freiheit, Glück
und Terror. Berlin: Suhrkamp Taschenbuch Verlag. 256 Seiten. ISBN
978-3-518-47172-2.
* Ik verdom het om nog vrouwelijke aanduidingen voor beroepen te gebruiken dat zorgt alleen maar voor achterstelling van vrouwen en dat in een modern land waar vrouwen anno 2021 lullig genoeg nog steeds minder worden gewaardeerd dan mannen….. In Duitsland is het ondanks 16 jaar Merkel zo mogelijk nog erger. Wat betreft de aanduiding van vrouwenberoepen plakt men daar achter elke manlijk aanduiding ‘in’ (meervoud: innen), volkomen belachelijk!! (zoals in ons ‘herderin’, terwijl in Duitsland een vrouwelijke burgemeester ‘Bürgermeisterin’ wordt genoemd, hebben wij daar gelukkig geen vrouwelijke aanduiding voor, al mag van mij die hele functie afgeschaft worden, je reinste kul)
Gistermorgen op Radio1 in het programmaonderdeel Standpunt NL van ‘Spraakmakers’ (lees: praatjesmakers) Esther de lange, CDA grofgraaier in het EU parlement voor de EVP fractie. Deze bewezen kwaadaardige hitser stelde dat de hoge gasprijs is te danken aan Rusland, doordat dit land de toevoer van gas af zou knijpen en daarmee de gasprijs zou opdrijven.
Dacht even van m’n stoel te donderen toen presentator Ghislaine Plag haar terecht wees en stelde dat Rusland kenners deze bewering al hadden doorgeprikt als onzin (logisch daar Rusland de gasprijs niet eenzijdig kan vaststellen, deze wordt deels via de beurs bepaald, bovendien als Rusland haar gas te duur zou verkopen gaan de klanten naar een andere leverancier)……
De Lange herstelde zich bliksemsnel en stelde toen dat het een vermoeden is……. ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha! Wat een oplichter!!
Het getal 666 zou de Lange beter passen
Het ‘vermoeden’ dat de Lange gebruikte is eenzelfde vermoeden als men spreekt over Rusland dat gasleveringen aan EU lidstaten zal misbruiken om politieke invloed uit te oefenen, een heel smerige leugen, terwijl echte deskundigen keer op keer laten weten dat Rusland zich altijd keurig aan haar contracten houdt, wat men niet kan zeggen van landen als Polen en Oekraïne*, die zich niet aan de contracten met Rusland hielden en dreigden de kraan voor gasdoorvoer dicht te draaien als Rusland de gasprijs niet drastisch zou verlagen en meer zou betalen voor de doorlevering van gas, NB de reden voor de aanleg van de Nord Stream 2 (NS2) gaspijpleiding van Rusland door de Oostzee naar Duitsland. Kortom men heeft de zaak omgedraaid en beschuldigt Rusland van het politiek maken van gasleveringen, terwijl daar nul komma nada redenen voor zijn…….
Overigens is de VS de grote propagandist die Rusland beschuldigt van het misbruiken van gasleveringen voor eigen politieke doeleinden, terwijl de VS maar al te graag haar middels het uiterst vervuilende fracken verkregen schaliegas in de vorm van lng wil leveren aan de EU lidstaten, daarvoor heeft de Rutte 3 zelfs een terminal gesubsidieerd op de Tweede Maasvlakte….. Over subsidie gesproken: de schaliegaswinning in de VS wordt zwaar gesubsidieerd en niet in de laatste plaats daar oliemaatschappijen het zwaar vervuilde water dat wordt geproduceerd bij het fracken gratis en voor niets in open water mogen lozen, dus in rivieren en in zee….
En laat je niets wijsmaken: wij gebruiken nog steeds geen Russisch gas, dat kan pas als een fabriek klaar is die het calorische gehalte van het Russische gas moet aanpassen voor onze apparaten als cv-ketels en fornuizen, deze fabriek wordt in Groningen gebouwd.
(On
the top right hand side of this page you
can choose for a translation in the language of your choice, first
choose ‘Engels’ [English] so you can recognise your own language [the
Google translation is first in Dutch, a language most people don’t
understand, while on the other hand most people recognize there
language translated in English]).
* Oekraïne heeft zelfs geweigerd een rekening van 14 miljard dollar aan Rusland voor gasleveringen te betalen. Eén en ander onder de corrupte neonazi juntaleider Porosjenko, die door de VS en de rest van het westen werd geparachuteerd na een door de VS georganiseerde opstand (inclusief ingehuurde scherpschutters die betogers en politie op het Maidanplein in Kiev neerschoten) en coup tegen de democratisch gekozen president Janoekovitsj…… Deze machinaties werden door destijds VS minister Hillary ‘Killary’ Clinton (onder ‘vredesduif’ Obama) betaald met 4 miljard dollar!!!
‘Esther de Lange en haar Hongaarse collega Orbán, ach er is niet zoveel mis in Hongarije!‘ (een bericht uit 2014) Esther de Lange en collega’s uit de EVP hebben de Hongarije Fidesz (partij van de fascistische dictator Orbán) meermaals gedreigd uit de EVP fractie te zetten vanwege ronduit fascistisch beleid, nooit gebeurd, uiteindelijk is Fidesz er zelf uitgestapt…… Voorts stonden de Lange en nog en paar CDA leden, waaronder Omtzigt, achter het uiterst inhumane en gewelddadige vluchtelingenbeleid van Orbán…….
Weer een bericht waarvan je denkt hoe is dit mogelijk anno 2021?? Hoe is het mogelijk dat de rechter bepaalt dat de ‘Koninklijke Marechaussee’ etnisch mag profileren, nadat de nazi-terreurmachine ‘vreemdelingen’ met miljoenen heeft vernietigd, hoe is dit mogelijk nadat de VS vanaf de Tweede Wereldoorlog (WOII) meer dan 25 miljoen mensen heeft vermoord, een veelvoud daarvan (zwaar) heeft verwond en een nog veel groter aantal mensen op de vlucht heeft gedreven, dit met hulp van andere NAVO-lidstaten, waaronder Nederland……..
De illegale oorlogen van de VS en de gevolgen daarvan hebben ervoor gezorgd dat de EU (en haar lidstaten) haar ware gezicht heeft laten zien: een xenofobe, fascistische organisatie van lidstaten, die maar wat graag oorlog voeren, maar niet wensen op te draaien voor de gevolgen van deze grootschalige terreur…..
Dezelfde organisatie van lidstaten die verantwoordelijk is voor kapitalen aan subsidie voor bijvoorbeeld landbouw, plus olie- en gaswinning en de verbranding daarvan….. Subsidies die ervoor hebben gezorgd dat kleine boeren in arme landen werkloos zijn geworden en waar velen van hen op de vlucht zijn geslagen richting Europa…. Men noemt deze vluchtelingen ‘gelukzoekers’ terwijl ze willen voorkomen dat één of meer van hun kinderen overlijden vanwege armoede, een gebrek aan medicijnen, artsen en ziekenhuizen, geen toegang tot goed drinkwater, plus een tekort aan voedsel….. Iedere ouder met enige verantwoording die de kans had te kunnen vluchten om deze redenen zou dat moeten doen, dat telt nog veel zwaarder als er oorlog in het spel is, illegale oorlogen gebracht door het westen, dan wel georganiseerd en bewapend door het westen…….
Met de miljarden aan subsidie voor de fossiele industrie heeft het westen ervoor gezorgd dat we nu met een snelle klimaatverandering te maken hebben en wie zijn daarvan het grootste slachtoffer? Juist: de mensen in arme landen….. Overigens kan je ook hierbij de landbouwsubsidies betrekken, immers de doodsindustrie die men eufemistisch de vleesindustrie noemt, is verantwoordelijk voor een enorme uitstoot aan CO2 en methaangas, waar de laatste zelfs een 80 keer zo sterk broeikasgas is dan CO2…… Eén en ander heeft ervoor gezorgd dat Nederland met een veestapel van 600 miljoen dieren op jaarbasis, een onevenredig grote aanjager is van die klimaatverandering……..
Welke rechter kan, in een land met zoveel mensen met een oorsprong uit andere landen, mensen die voor een groot deel hier naar toe werden gehaald om voor een appel en ei smerig en/of zwaar werk te verrichten, de Marechaussee toestaan etnisch te profileren >> dit is geen rechtspraak maar ‘zuivere racistische kromspraak!!’
(On
the top right hand side of this page you can choose for a
translation in the language of your choice, first choose ‘Engels’ [English] so you can recognise your own language [the Google
tranlation is first in Dutch, a language most people don’t
understand, while on the other hand most people recognize there
language translated in English]).
Teken ook: “Mijn kleur zegt niets over mijn Nederlanderschap!”
Wij
leven in een land waar controle op huidskleur aan de grens geen
discriminatie is. Wij gaan in hoger beroep tegen de uitspraak en daarbij
hebben we jullie support hard nodig!
In
de rechtszaak tegen etnisch profileren door de Koninklijke Marechaussee
heeft de rechtbank een uitspraak gedaan over wie wordt gezien als
Nederlander. Als je niet wit bent, mag je uit de rij worden gehaald als
mogelijke niet-Nederlander, als een potentiële vreemdeling of als een
crimineel.
De rechtbank stelt
dat de Koninklijke Marechaussee bij grenscontroles mensen mede vanwege
hun huidskleur mag controleren. Huidskleur kan volgens de rechters “een
objectieve aanwijzing zijn voor iemands vermeende nationaliteit.”
Dit
kan niet waar zijn! In het superdiverse Nederland anno 2021 is
huidskleur nu juist géén aanwijzing voor iemands nationaliteit (voor je
staatsburgerschap dus).
Denk aan iedereen
van kleur die in Nederland woont. Denk aan alle mensen uit de
tweeëndertig voormalige koloniale gebieden van Nederland die al heel
lang hier wonen en die de Nederlandse nationaliteit hebben. Denk ook aan
alle eerste, tweede, derde en vierde generatie mensen afkomstig uit het
Middellandse zeegebied. Denk aan alle vluchtelingen die vanwege
onderdrukking en discriminatie naar Nederland gevlucht zijn en hier een
thuis gevonden hebben.
Wij gaan in hoger beroep tegen de uitspraak en daarbij hebben we jullie support hard nodig. Teken en deel daarom deze oproep:
Precies een week geleden deed de Rechtbank Den Haag uitspraak: huidskleur kan objectieve indicatie zijn voor crimineel gedrag of niet-Nederlanderschap. Wij geloven van niet. Etnisch profileren is niet legitiem en doet ongekend onrecht aan mensen. Daarom gaan wij in hoger beroep.
Gisteren werden de Duitse verkiezingen gehouden, het kan je bijna niet zijn ontgaan. De conservatieven (neoliberalen) van CDU/CSU hebben fiks verloren t.o.v. de verkiezingen van 2017, met een percentage van 24,1% verloor deze partij 8,8% op de uitslag van die verkiezingen.
Onbegrijpelijk dat nog zoveel Duitsers op CDU/CSU hebben gestemd, gezien alle blunders van minkukel Armin Laschet, waarvan een heel erge wel zijn lachen was terwijl de Duitse president Steinmeier een paar maanden geleden een persconferentie gaf in de zwaar door wateroverlast getroffen stad Erfstadt ….. (en dat in een stad behorend tot Nordrhein-Westfalen, waarvan Laschet NB premier was en is……)
Over die overstromingen gesproken, een weergerelateerde ramp veroorzaakt door de klimaatverandering: CDU/CSU wensen zo min mogelijk te doen om de klimaatverandering nog enigszins af te remmen, eenzelfde houding die je hier ziet bij CDA, ChristenUnie en SGP, blijkbaar denkt het tuig van die partijen wel gered te worden door hun bedachte god als de wereld ondergaat……..
Echter de meest onvergeeflijke fout maakt Laschet de dagen voorafgaand aan de verkiezingen, waarbij deze ploert durfde te zeggen dat een stem voor de SPD, de partij die allang een voorsprong had in de peilingen, een stem was voor communisme in de stijl van de Sovjet-Unie (wat overigens niets met communisme van doen had)……
Met die uitlating heeft Laschet moedwillig een fiks deel van het Duitse volk opgezet tegen links, de laatste keer dat dit gebeurde was onder fascist Kohl, ook al van CDU/CSU en nog ‘iets verder terug’ onder de nazi’s……
Overigens maakte Laschet ook tijdens het stemmen een uiterst domme fout >> hij deed zijn formulier in de stembus met daarop zichtbaar op wie hij had gestemd…
Je zou toch denken dat het Duitse volk eindelijk de maag vol heeft van deze blunderkont en zijn haatzaaierij, maar blijkbaar gaat men alweer gewoon mee met deze smerige leugen en tweespalt zaaien in de Duitse maatschappij, tweespalt die heel makkelijk op geweld kan uitdraaien……
Tijdens het schrijven van dit bericht meldde Deutschland Funk dat Laschet bekend maakte wel een regering te willen leiden met de FDP en die Die Grünen…… ha! ha! ha! ha! ha! (eerder ontkende hij gisteravond gezegd te hebben dat hij ondanks de uitslag best het bondskanselierschap (premier) op zich zou kunnen nemen…….
On
the top right hand side of the page on my blog you can choose for a
translation in the language of your choice, first choose ‘Engels’
(English) so you can recognise your own language (the Google
tranlation is first in Dutch, a language most people don’t
understand, while most people recognize there language translated in
English).
Vanmiddag in het BBC World Service radionieuws van 14.00 u. een zwaar gekleurd verslag over de vrijlating van de al 3 jaar in huisarrest vastzittende Huawei topvrouw Meng Wanzhou (ook de dochter van de Huawei oprichter)……
Robin Brant, de correspondent van de BBC in China, stelde tot 2 keer toe dat Wanzhou heeft toegegeven fouten te hebben gemaakt (‘wrongdoing’), alsof daarmee de zaak duidelijk is……
Meng Wanzhou
De meeste berichten in de reguliere westerse media stellen dat Wanzhou zich schuldig heeft gemaakt aan fraude en samenzwering, echter de werkelijke reden is het zakendoen van Huawei met Iran, daar de VS de sancties had verzwaard nadat de fascistische psychopaat Trump de 5+1 nucleaire deal (ook wel JCPOA genoemd) met Iran eenzijdig had opgezegd…..
Let wel: deze sancties waren en zijn illegaal, immers niet gesteund door een VN resolutie, maar wel door de neoliberale schoft en premier van Canada Trudeau…… De hele arrestatie en het vastzetten van Wanzhou door Canada was al even illegaal, als de sancties van de VS en Canada tegen Iran……
Uiteraard besteedde de BBC aanmerkelijk veel tijd aan de 2 Canadezen die na de arrestatie van Wanzhou werden vastgezet in China en natuurlijk had men daarop vooral veel commentaar zoals het vasthouden van de 2 in de gevangenis….. Even vergetend dat de arrestatie van Wanzhou volkomen illegaal was en één van de middelen waarmee de VS het bedrijf Huawei heeft gedemoniseerd en zelfs heeft beschuldigd van spionage via haar G5 netwerk, wat volgens westerse geheime diensten niet eens mogelijk is….* Logisch daar je voor spionage via dat netwerk toch echt de belangrijkste servers van het land nodig hebt dat je wilt bespioneren….. Het is voorts
wel zeker dat wanneer China deze ‘2 Michaels’ zoals men ze is gaan
noemen, niet had gearresteerd Wanzhou op zeker zou zijn uitgeleverd aan de
VS…..
Wat betreft spionage kan de VS het beste de eerste 100 jaar de vuilbek houden, dat land is meerdere keren betrapt op het bespioneren van andere landen, zelfs van westerse partners…… Let wel: die spionage is wel bewezen, terwijl wat betreft de spionage van China en Rusland we de geheime diensten van de VS en andere westerse landen moeten geloven, die bewezen al weet ik hoe vaak hebben gelogen…….
Kortom: zelfs de 3 jaar te late vrijlating van Wanzhou wordt in het westen weer misbruikt om China te demoniseren, alsof China deze ellende is begonnen….. Walgelijk!! (en dan durft de BBC te beweren een onafhankelijke zendgemachtigde te zijn….. ha! ha! ha! ha! ha! ha! ha!)
Een bericht van Dimitri Georganas dat ik overnam van Linkedin en waar ik nog aan toe wil voegen dat in het onder het schrijven van Georganas opgenomen artikel van de Lancet wordt gesproken over afnemende effectiviteit van het vaccin, waarbij er wordt gewezen op de vaccins van Pfizer-BioNtech en AstraZeneca, al is sinds de publicatie op 15 juli jl. bekend geworden dat ook de effectiviteit van de andere vaccins afneemt. Hier het schrijven van Georganas (de vetgemaakte tekst in zijn schrijven is van mijn hand):
Hoe verzin je het als
parlement om van een ziekte waarvan je kort geleden de Groep A status
hebt bevestigd, nu een ministerieel besluit goed te keuren met een
beleid dat een eventuele uitbraak van deze Groep A besmettelijke ziekte
onder de gevaccineerde populatie volledig onder de radar houdt? Een
tirade:
Het is volstrekt onbegrijpelijk dat het OMT uitgaat van een vaste effectiviteit van vaccinatie als risicobeperkende factor tegen
besmetting en verspreiding van COVID19, terwijl overal staat
gepubliceerd dat de antilichamen die de vaccins voortbrengen snel
afnemen en dientengevolge na enige tijd nauwelijks nog tegen besmetting
en transmissie beschermen. https://lnkd.in/dCwd7aZW
Daar
komt bij dat varianten blijven muteren en dat de vaccin-voortgebrachte,
tanende antilichamen (voor een virus uit 2019) daar steeds minder vat
op hebben, of zelfs de infectie kunnen verergeren https://lnkd.in/d_jUPHFJ
Geef
het tanen van de antilichamen en het muteren van het virus genoeg tijd
en je hebt een uitbraak te pakken onder de gevaccineerde populatie. Een
uitbraak die in Israël duidelijk zichtbaar is omdat iedereen getest werd,
maar in Nederland door het niet testen van gevaccineerden onder de radar
zal blijven.https://t.me/dimgrr/131
In
de niet-gevaccineerde groep die steeds wél moet testen wordt die
uitbraak wél zichtbaar en omdat Nederland ook de vaccinstatus niet
bijhoudt van mensen die worden opgenomen, kan elke ziekenhuisopname
straks de niet-gevaccineerden in de schoenen worden geschoven.
Het
OMT verwijst steeds naar een hoge vaccineffectiviteit die vaak onder
ideale omstandigheden is vastgesteld, zich baserend op incidentele
artikelen met minimale bewijswaarde die selectief bij elkaar worden
gescharreld. Wat zo’n artikel waard is lees je hier. https://lnkd.in/dXTi-hRQ
De
praktijk? Het Israëlische Ministerie van Volksgezondheid houdt de
actuele effectiviteit bij en komt in de laatste uitbraak op een 39%
effectiviteit tegen besmettingen met de prevalerende Delta variant. De
effectiviteit tegen symptomatische covid19 is gedaald naar 41%. (Dia 7 https://lnkd.in/dXa5PJr9 )
Israël is niet genoemd in het #coronadebat.
De massale uitbraak onder gevaccineerden is onvermeld gebleven. Want
wat ik hier allemaal zeg, zou het nu aangenomen besluit volledig
onderuit schoffelen.
Dus nogmaals …hoe krijg je het als
parlement voor elkaar om bij een ziekte van welke je kort geleden de
Groep A status hebt bevestigd, nu een ministerieel besluit goed te
keuren dat er toe leidt dat een eventuele uitbraak van deze Groep A
besmettelijke ziekte onder de gevaccineerde populatie volledig onder de
radar wordt gehouden en misschien zelfs wordt gestimuleerd? https://lnkd.in/d6zu9yNp
(Hier het Lancet artikel waarop Georganas doelt, het lijkt om 2 publicaties te gaan, echter het gaat om de publicatie van 15 juli 2021, die dan ook is weergegeven):
Vaccines based on the spike glycoprotein
of SARS-CoV-2 are being rolled out globally to control transmission and
limit morbidity and mortality due to COVID-19. Current evidence
indicates strong immunogenicity and high short-term efficacy for
BNT162b2 (Pfizer–BioNTech) and ChAdOx1 nCoV-19 (Oxford–AstraZeneca).12, 3 Both vaccines are delivered through a prime-boost strategy, and many
countries, including the UK, have used dose intervals longer than 3–4
weeks, expecting to maximise first-dose coverage and immunogenicity.
With continued high global incidence, and potential for more
transmissible SARS-CoV-2 variants, data on longer-term vaccine efficacy
and antibody dynamics in infection-naive individuals are essential for
clarifying the need for further booster doses.
To
identify early indications of waning antibody levels to the spike
protein (S-antibody) after complete two-dose vaccination, we did a
cross-sectional analysis of fully vaccinated adults (aged ≥18 years) who
submitted capillary blood samples for Virus Watch, a longitudinal
community cohort study in England and Wales.4
The study received ethical approval from the Hampstead NHS Health
Research Authority Ethics Committee (20/HRA/2320). Sera were tested
using Elecsys Anti-SARS-CoV-2 S and N electro-chemiluminescent
immunoassays (Roche Diagnostics, Basel, Switzerland); the S assay
targets total antibodies to the S1 subunit of the spike protein (range
0·4–25 000 units per mL [U/mL]), whereas the N assay targets total
antibodies to the full-length nucleocapsid protein, which we took as a
proxy for previous SARS-CoV-2 infection (specificity 99·8% [99·3–100]).5
Serological results were linked with demographic and clinical
information collected at enrolment and with weekly self-reported
vaccination status.
605
adults submitted a valid sample on June 14–15, 2021. 321 (53%) of 605
participants were women, and the median age was 63 years (IQR 58–67). Of
605 participants, 186 (31%) were categorised as clinically vulnerable,
117 (19%) as clinically extremely vulnerable, and 302 (50%) as not
clinically vulnerable (additional participant characteristics and
definitions of clinical vulnerability are available in the appendix).
Participants contributed a single sample, taken 14–154 days after their
second vaccine dose (median 42 days [IQR 30–53]). 197 (33%) of 605
samples were from BNT162b2 vaccinees and 405 (67%) samples were from
ChAdOx1 vaccinees; vaccine type was missing for three (<1%)
participants. The median interval between first and second doses was 77
days (IQR 70–78).
Participants with
previous infection (N-seropositive; n=47) had a median S-antibody level
of 9091 U/mL (IQR 3143 to 16 135), with 2·5-fold lower median levels for
ChAdOx1 (median 5179 [IQR 2432·5 to 9513·5]) than BNT162b2 (median
13 025 [9091 to ≥25 000]). N-seronegative individuals had seven-fold
lower average S-antibody levels than N-seropositive individuals (median
1257 U/mL [616 to 3526]) and six-fold lower median levels were seen
after ChAdOx1 (median 864 [IQR 481 to 1395]) compared to BNT162b2
(median 5311 [3133 to 8829]) within this infection-naive group.
We
examined the distribution of S-antibody levels for confirmed
N-seronegative samples 14–20 days, 21–41 days, 42–55 days, 56–69 days,
and 70 days or more after second vaccination to infer the general trend
in antibody levels with time, stratified by vaccine type, with p values
derived from non-parametric tests for trend. We excluded two individuals
with shorter dose intervals of 21–28 days (and assumed those missing
first dose date had a longer dose interval) as this has been
demonstrated (in part, through preliminary data) to be less immunogenic
than longer intervals for both ChAdOx1 and BNT162b2,6, 7 giving a total of 552 individuals included in the analysis.
A significant trend of declining S-antibody levels was seen with time for both ChAdOx1 (p<0·001) and BNT162b2 (p<0·001; figure; appendix),
with levels reducing by about five-fold for ChAdOx1, and by about
two-fold for BNT162b2, between 21–41 days and 70 days or more after the
second dose. This trend remained consistent when results were stratified
by sex, age, and clinical vulnerability (appendix).
For BNT162b2, S-antibody levels reduced from a median of 7506 U/mL (IQR
4925–11 950) at 21–41 days, to 3320 U/mL (1566–4433) at 70 or more
days. For ChAdOx1, S-antibody levels reduced from a median of 1201 U/mL
(IQR 609–1865) at 0–20 days to 190 U/mL (67–644) at 70 or more days.
FigureLevels
of antibody against the spike glycoprotein of SARS-CoV-2 (S-antibody)
at defined timepoints after second dose of vaccination (with extended
dose intervals) in individuals with no previous infection, stratified by
vaccine type
Across
both vaccine types, women had higher initial S-antibody levels than men
at 21–42 days after complete vaccination; also ending with higher
levels at 70 days or more (appendix).
Similarly, those aged 18–64 years had higher levels at 21–42 days
compared to those aged 65 years and older, with correspondingly higher
levels at 70 or more days (appendix).
For
BNT162b2 vaccinees, some disparity was noted by clinical vulnerability
status in peak antibody levels at 21–41 days, although this pattern was
not observed with ChAdOx1 (appendix).
At 70 days or more, the pattern of disparities was different, with
higher antibody levels in vulnerable groups for BNT162b2 and the reverse
for ChAdOx1. These data suggest substantial underlying heterogeneity
within clinical vulnerability groupings and are also limited by small
numbers in the clinically extremely vulnerable strata. However, the
trend for declining S-antibody levels with time remains consistent, and
the low levels in clinically vulnerable ChAdOx1 vaccinees at 70 days or
more might be cause for concern.
Our
data suggest waning of S-antibody levels in infection-naive individuals
over a 3–10-week period after a second dose of either ChAdOx1 or
BNT162b2. These data are consistent with the decline in Spike-antibody
and neutralising antibody levels observed after infection, although
memory B-cell populations appear to be maintained.8, 9
As such, the clinical implications of waning antibody levels
post-vaccination are not yet clear, and it remains crucial to establish
S-antibody thresholds associated with protection against clinical
outcomes.
Although trends were
consistent after stratification by key variables that are likely to
affect the immune response, there might be residual confounding due to
age and dosing interval as small numbers precluded more precise strata.
These findings are also limited by the cross-sectional nature of the
data. This analysis should be repeated with a larger number of
participants to allow better adjustment for potential confounding, and
with longitudinal follow-up of antibody dynamics in individuals over
6–12 months to establish plateau levels, or time to seroreversion.
Higher
antibody levels are possibly associated with greater protection against
variants that can partially evade immunity, which could explain the
observed higher efficacy (partly preliminary) of BNT162b2 compared to
ChAdOx1 against the Delta variant (B.1.617.2).10, 11
Disparity in peak antibody levels between vaccine types, and to a
lesser extent between population groups, might therefore be important if
antibody levels in some groups drop below (as yet undefined) thresholds
of protection earlier than in others. There is, however, accumulating
evidence suggesting the importance of T-cell-mediated immunity,
particularly in individuals with weak or absent antibody responses,12 so it is possible that T-cell responses compensate to some extent as antibody responses wane.
In
the context of recent advice in support of booster vaccinations from
the UK’s Joint Committee on Vaccination and Immunisation,13
and given the potentially rapid S-antibody decline suggested by these
data, heterologous regimens, which preliminary data suggest elicit
stronger antibody and T-cell responses,14, 15
might provide more durable immunity and greater protection against
emerging variants. However, the ultimate effect of different dose
intervals and various heterologous combinations on clinical outcomes
remain important unanswered questions. Principally, the ethical basis
for universal booster dose deployment in high-income settings should be
carefully considered in the context of widening global vaccine
inequities. Data on disparities in peak antibody levels and rates of
decline might therefore inform targeted and equitable booster
deployment.
ACH
serves on the UK New and Emerging Respiratory Virus Threats Advisory
Group. All other authors declare no competing interests. The research
costs for the study have been supported by the Medical Research Council
Grant awarded to University College London. The study also received
US$15 000 of Facebook advertising credit to support a pilot social media
recruitment campaign on Aug 18, 2020. Virus Watch received funding via
the UK Government Department of Health and Social Care’s Vaccine
Evaluation Programme to provide monthly Thriva antibody tests to adult
participants. This work was supported by the Wellcome Trust through a
Wellcome Clinical Research Career Development Fellowship to RWA. Author
contributions and members of the Virus Watch Collaborative are listed in
the appendix.
1.
Polack FP
Thomas SJ
Kitchin N
et al.
Safety and efficacy of the BNT162b2 mRNA Covid-19 vaccine.
Safety
and efficacy of the ChAdOx1 nCoV-19 vaccine (AZD1222) against
SARS-CoV-2: an interim analysis of four randomised controlled trials in
Brazil, South Africa, and the UK.
Effectiveness
of the Pfizer-BioNTech and Oxford-AstraZeneca vaccines on covid-19
related symptoms, hospital admissions, and mortality in older adults in
England: test negative case-control study.
Risk
factors, symptom reporting, healthcare-seeking behaviour and adherence
to public health guidance: protocol for Virus Watch, a prospective
community cohort study.
Single-dose
administration and the influence of the timing of the booster dose on
immunogenicity and efficacy of ChAdOx1 nCoV-19 (AZD1222) vaccine: a
pooled analysis of four randomised trials.
SARS-CoV-2
responsive T cell numbers and anti-Spike IgG levels are both associated
with protection from COVID-19: a prospective cohort study in
keyworkers.
medRxiv.2020; (published online Nov 4.) (preprint).
Safety,
reactogenicity, and immunogenicity of homologous and heterologous
prime-boost immunisation with ChAdOx1-nCoV19 and BNT162b2: a prospective
cohort study.
medRxiv.2021; (published online June 2.) (preprint).
‘Coronavirus: paniek over de Deltavariant is onterecht en zwaar overdreven‘ (!!!!)
De
bezuinigingen op de gezondheidszorg zijn de
reden voor de
Coronamaatregelen, die werden immers genomen daar er te weinig
ziekenhuisbedden, IC bedden en verpleegkundigen waren. Zoals eerder in
dit blog al gemeld: het aantal
verpleegkundigen is als de IC- en andere ziekenhuisbedden sterk teruggelopen door wanbeleid van
de afbraakkabinetten Rutte 1, 2 en 3, bij aantreden van Rutte 1 waren er
nog 2.200 IC bedden, dit was tot de uitbraak van het virus in 2020
bezuinigd tot 1.100 bedden……. De AIVD en MIVD waarschuwden in 2016 Rutte 2 en daarmee
Rutte 3 juist voor de tekorten aan IC bedden, vepleegkundigen
en specialisten, mocht er een pandemie uitbreken…… Dus als je sterk
bent
benadeeld door de Coronamaatregelen, weet je wie hiervoor
verantwoordelijk zijn!! Het demissionaire kabinet Rutte 3 en de partijen
die dit kabinet vertegenwoordigen hebben onlangs schunnig genoeg
besloten dat er geen
extra IC bedden bijkomen, hetzelfde geldt voor intensivisten en
verpleegkundigen….. Zie: ‘Coronavirus:
motie over uitbreiden IC-capaciteit, plus extra verpleegkundigen en
intensivisten afgewezen door VVD, D66, CDA en ChristenUnie‘ (!!!!) Zie wat dat
bericht betreft ook:
‘Coronabeslommeringen: ook na vaccinatie kan je het virus doorgeven, plus de zoveelste blunder van CDA minister de Jonge‘
Het na dit bericht gebrachte nieuws dat je niet besmettelijk bent na
vaccinatie, schijnt grote onzin te zijn en zou gebaseerd zijn op een
foute interpretatie van een bericht uit de VS, lijkt me ook logisch daar
dr Fauci eerder al meldde dat gevaccineerden nog lang besmettelijk
blijven en zich aan de Coronamaatregelen dienen te houden….. Weet je
nog: CDA ‘minister’ de Jonge en dansen met Janssen….? (ongelofelijk
dat deze zwaar disfunctionerende blunderkont nog steeds ministertje van
Volksgezondheid mag spelen!! Wat overigens ook geldt voor VVD premier
Rutte en CDA minister Grapperhaus, waar de laatste bewezen zelf niet
gelooft in Coronamaatregelen!!)
Wat betreft het vertrouwen van de farmaceuten in het vaccin: ‘Coronavaccinatie ook als je weet dat de fabrikant ernstige bijwerkingen niet uitsluit?‘ Van landen waar het door deze fabrikant geproduceerde vaccin wordt
verspreid en waar deze fabrikant eist niet vervolgd te kunnen worden
voor ernstige bijwerkingen op de korte, de middellange en lange termijn; dit geldt voor alle in het westen
geproduceerde vaccins……
Het
grote aantal mensen dat kampt met
psychische problemen door de Coronacrisis, heeft een fikse toename laten
zien t.o.v.
vorig jaar en toen was al sprake van een toename vergeleken met 2019
(dat
geldt overigens ook voor
kinderen….)…. Benieuwd ook hoeveel mensen
zijn overleden doordat de ‘gewone zorg’ werd afgeschaald in
ziekenhuizen, in feite ook slachtoffers van het virus, maar dan vanwege
de maatregelen en het onbeschoft bezuinigen op de zorg door de
kabinetten Rutte 1, 2
en 3…… Zo zijn er onder deze kabinetten maar liefst 1.100 IC bedden
wegbezuinigd, van 2.200 van de 1.100…… (al hoorde ik afgelopen week
[het was bij de toevoeging van deze tekst 15 september 2021] dat er feitelijk nog maar 900 IC bedden
zijn in ons land…..) Schandelijk genoeg wensen de regeringspartijen
van het
demissionaire kabinet geen extra IC bedden te creëren en gaat men gewoon
door met het bezuinigen op de zorg, terwijl de mensen- en burgerrechten
schendende Coronamaatregelen juist
werden genomen daar er te weinig IC bedden, ziekenhuisbedden en
verpleegkundigen waren…….. Overigens zijn die regeringspartijen tegen het aantrekken van extra verpleegkundig personeel en
intensivisten…. Zie de al eerder weergegeven link: ‘Coronavirus:
motie over uitbreiden IC-capaciteit, plus extra verpleegkundigen en
intensivisten afgewezen door VVD, D66, CDA en ChristenUnie‘ (een schande van enorme proporties!!)
Dan nog wat informatie over de griepprik: ‘De farmaceuten en de griepprik‘
(28 november 2010) Onder andere over een onderzoek waaruit blijkt dat
de griepprik waardeloos is, dit onderzoek is daarna verboden daar het
onethisch zou zijn…… ‘Onethisch’ daar men een groep wel met het
griepvaccin heeft ingeënt en een andere groep een placebo toediende…..
Uiteraard vooral ‘onethisch’ daar de uitkomst negatief was voor de grote
farmaceuten die zich scheel verdienen aan de griepvaccins en voor de
politici-lobbyisten die zich als volksvertegenwoordiger vooral inzetten
voor dit soort (grote) bedrijven, al gaf men deze reden niet op toen men stelde dat
het onderzoek ‘onethisch’ was…… SCHANDE!!! (!!!!)
Brasscheck TV heeft eerder al gewezen op de rustige manier waarop veel mensen met elkaar omgingen na de aanslagen op de Twin Towers op 11 september 2001. Zoals de burgers die met een vloot aan bootjes mensen van Manhattan haalden, niet gepland maar spontaan door deze burgers in gang gezet.
Hetzelfde moet je concluderen als je bedenkt dat 90% van de mensen aanwezig in de torens deze hebben weten te ontsnappen, met grote paniek die de reguliere media suggereerden was dit onmogelijk geweest. Daarover gesproken: nog steeds wordt deze suggestie volgehouden en men heeft in die media geen belang bij kalmte onder de mensen die uit die torens wisten te komen, niet zo vreemd als je bedenkt dat men in de reguliere westerse media uit is op zoveel mogelijk sensatie en nee die sensatie ontbreekt als je ziet hoe kalm een groot aantal mensen hebben gereageerd en elkaar hebben geholpen en bijvoorbeeld niet hebben gevochten om de torens uit te komen….
Professor Kathleen Tierney, leider van Disaster Research Center van de University
of Delaware deed onderzoek naar deze zaak en komt tot heel andere conclusies dan de reguliere media waar je dergelijke conclusies niet kan vinden, ze heeft e.e.a. gerapporteerd op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Sociological Association (ASA).
Bemoedigend te zien dat de mens in basis toch vooral een sociaal wezen is dat niet alleen voor zichzelf, het gezin, familie, vrienden, bekenden en buren zorgt, maar ook voor totaal vreemden (dat was overigens ook te zien bij de overstromingen eerder dit jaar in Duitsland). Daarentegen is het triest te zien dat de overheid dit soort zaken steeds meer van bovenaf wil organiseren en dat welhaast op militaire manier, alsof we dat nodig hebben in situaties waarbij men paniek verwacht, ook al laat het verleden zien dat dit meestal niet het geval is, daarmee lopen zelfs spontane acties van burgers gevaar de kop te worden ingedrukt……. Je zou zelfs kunnen stellen dat men daarmee juist paniek uitlokt…… Wellicht was dat laatste ook de bedoeling in geval van 9/11, dit door haat en angst te zaaien tegen/voor de daders en daarmee de weg vrij te maken voor oorlog zoals na die aanslagen gebeurde, waar het gemanipuleerde volk zich vervolgens voor het grootste deel achter heeft geschaard…….
Media ignored 9/11calm amid chaos
The story you were never told
Original video produced by BrasscheckTV.com and narrated by Goodman Green
On Sept. 11 last year, up to 1 million people were evacuated from
Lower Manhattan by water “in an emergent network of private and publicly
owned watercraft–a previously unplanned activity.” It was an American
Dunkirk, as the epic rescue of the British army at Dunkirk in 1940 by an
armada of a similar craft.
Yet you most likely never saw this astonishing event, reported last
month by Professor Kathleen Tierney at the annual meeting of the
American Sociological Association (ASA), on television and never read about it
in the print media. It would have made for spectacular TV imagery; yet,
as an example of calm and sensible and spontaneous action, it did not
fit the media image of panic, an image that will doubtless be re-enacted
next week.
Tierney, director of the Disaster Research Center at the University
of Delaware, argued that the reaction of people at the World Trade
Center was what one might have expected from the research literature of
the last 50 years on behavior in disaster situations. ”Social bonds
remained intact and the sense of responsibility to others–family
members, friends, fellow workers, neighbors, and even total strangers
remains strong. . . . People sought information from one another, made
inquiries and spoke with loved ones via cell phones, engaged in
collective decision-making and helped one another to safety. When the
towers were evacuated, the evacuation was carried out in a calm and
orderly manner.”
There is growing research literature that Tierney cites that leaves
little doubt about this description. (See also Lee Clarke’s article in
the current issue of the new sociological journal Contexts.) Many will
not believe that the scenario could possibly be true. Doesn’t everyone
know that there is panic in disaster situations? Don’t people become
frightened, selfish, and flee in headlong panic?
The answer is no, they don’t. The proof that this was not true on
Sept. 11 is to be found in the fact that 90 percent of the people in the
World Trade Center (WTC) escaped–which would have been impossible had people
panicked. Most people are cool under such pressure. Their old social
networks do not dissolve, and new social networks emerge. The paradigm
of humankind as a mob simply isn’t true. We are social animals, and even
when terribly frightened we remain social animals.
Note that most of the positive social behavior that saved so many
lives was not organized by any formal agency, much less by any
command-and-control mechanism. People saved themselves. Other people
converged from all over the city to help. As Tierney says, “The response
to the Sept. 11 tragedy was so effective precisely because it was not
centrally directed and controlled. Instead, it was flexible, adaptive
and focused on handling problems as they emerged.”
In some sense, Sept. 11 was a victory over the terrorists. Socially
responsible free Americans prevented the loss from being much worse.
Yet, the response of the planning agencies has been to establish more
and more elaborate command-and-control structures, which will force a
population that is not about to panic into panic behavior.
Says Tierney: “When Sept. 11 demonstrated the enormous resilience in
our civil society, why is disaster response now being characterized in
militaristic terms?” Perhaps because those who are determined to control
everything don’t understand that even in military situations, it’s the
second lieutenants and the sergeants who win battles, as, for example,
in the Omaha Beach chaos at Normandy.
Generals sitting in faraway bunkers cannot control battles. Neither
can bureaucrats be far from the scene of the tragedy, no matter how
elaborate their plans are.
The media got the story all wrong because the panic paradigm is still
pervasive and because no one in the media had read the
disaster-research literature. They thus reinforced the propensity of
those running the country not to trust the good sense and social concern
of ordinary folk. Rather, they want to control everything with such
ditsy ideas as the proposed Homeland Security Department (DHS). That plan
would take union and civil service protections away from government
workers and accomplish little else.
You can count on it: In the orgy of self-pity in which the media will
engage next week, no one will pay any attention to why there was no
panic in the evacuation, much less to the American Dunkirk at the lower
end of Manhattan. Nor will anyone argue that the only kind of formal
plan that will work in similar situations is one that is sensitive to
and ready to integrate with the powerful social propensity of the human
species.
Voor meer berichten over 911, senatie tv, sensatie radio en de zogenaamd onafhankelijke journalistiek, klik op het desbetreffende label direct onder dit bericht.
On
the right hand side of this page you can choose for a translation in
the language of your choice, first choose ‘Engels’ (English) so
you can recognise your own language (the Google tranlation is first
in Dutch, a language most people can’t read, while most people
recognize there language translated in English).
Kwam op 31 aug jl. een Avaaz Twitterbericht tegen waarin de schrijver pleit voor censuur….. Eerder die dag zag ik al een Twitterbericht van Avaaz waarin men stelde achter oorlogsmisdadiger Joe Biden te staan, echter toen ik dat bericht even later wilde overnemen was het verdwenen van Twitter. Uit het volgende door Avaaz geplaatste Twitterbericht kan je overigens hetzelfde destilleren (let op wat een ‘geweldig succes’ dit Twitterbericht was, te zien onder de laatste foto!!):
Yemen Embassy in Canada سفارة اليمن في كندا
@EmbssyY
·
#HouthiTerrorismInYemen is dependent on and deepened by the enormous support derived from by the world’s biggest state sponsor of terrorism – the #Iranian regime.
#HouthiTerrorismInYemen is dependent on and deepened by the enormous support derived from by the world’s biggest state sponsor of terrorism – the #Iranian regime.
In Jemen wordt een genocide uitgevoerd op de sjiitische bevolking door de Saoedische terreurcoalitie, gesteund door de VS, Groot-Brittannië en Frankrijk….. De Houthi rebellen bevechten deze moorddadige coalitie, terwijl de ‘regering van Jemen’ een door de VS en Saoedi-Arabië geparachuteerde junta is die geen legitimatie heeft….. Iran zou volgens de Saoedische terreurcoalitie, de VS en zo ongeveer de rest van het westen de Houthi’s bevoorraden met wapens, maar nooit is daar ook maar een flinter aan bewijs voor geleverd!!! Kortom Avaaz steunt de genocide in Jemen die intussen aan ruim meer dan 500.000 mensen het leven heeft gekost, inclusief meer dan 100.000 kinderen…. (voor meer berichten over Jemen, klik op dat label, direct onder dit bericht)
De schrijver van het Avaaz pleidooi voor censuur, ene Andrew Legon, stelt dat de sociale media een massavernietigingswapen zijn tegen LGTB mensen, een wapen dat volgens Avaaz onklaar gemaakt moet worden…..
Avaaz probeert zo veel mogelijk zieltjes te winnen die doneren zodat figuren als Legon met een ‘mooi salaris’ naar huis kunnen….. Het is Legon blijkbaar nog niet opgevallen dat je bij de grote platforms op de sociale media kan aankloppen als men haat predikt tegen mensen en mensen bedreigt vanwege hun meningsuiting…..
Censuur op de sociale media is het laatste dat we nodig hebben in een tijd dat de reguliere westerse media elke onafhankelijkheid hebben laten varen en zelf roepen om censuur op de sociale media daar op de platforms van die media wel onafhankelijke journalistiek is te vinden!! Avaaz is een organisatie die overigens al meermaals heeft opgeroepen tot censuur op de soclale media vanwege zogenaamd gebrachte desinformatie en fake news (nepnieuws)…… Terwijl deze organisatie zich verlaat op de reguliere westerse media, die juist zeker de laatste 20 jaar al hebben bewezen enorm veel nepnieuws en desinformatie te hebben gebracht, met de bewijzen kan je een flink archief vullen……
Avaaz heeft zich eerder al totaal belachelijk gemaakt met haar verering van de White Helmets*, een organisatie die hand-en-spandiensten verricht(te) voor terreurgroepen in Syrië, terreurgroepen die zich beschuldigden aan moord, verkrachting, marteling, slavernij, een fiks aantal gifgasaanvallen en ga nog maar even door…..
Uit het volgende Avaaz bericht blijkt ook dat het een onderdeel is van de Thomson Reuters Foundation, een Canadees nieuwsconglomeraat dat zich tevens voordoet als liefdadigheidsorganisatie, die vreemd genoeg haar hoofdkwartier in Londen heeft en dat is vast en zeker om belastingtechnische redenen…… Niet vreemd dus dat deze organisatie bij monde van Avaaz om censuur schreeuwt op de sociale media….. Moet je nagaan: dan durft Avaaz met grote regelmaat commentaar te leveren op dictators, terwijl censuur één van de eerste zaken is die een nieuwe dictator invoert…..
Steun nooit petities van Avaaz, daar deze viespeuken juist achter vele soorten van terreur staan, zoals die van de VS in het Midden-Oosten en die van de hiervoor aangehaalde Saoedische terreurcoalitie in Jemen.
Reken maar dat Avaaz bijvoorbeeld dit bericht graag gecensureerd zou willen zien.
OPINION: Social media is a weapon of mass LGBT+ destruction that must be disarmed
Any views expressed in this opinion piece are those of the author and not of Thomson Reuters Foundation.
Misinformation and hate are being spread about LGBT+ people on social media
Andrew Legon is a senior campaigner at Avaaz
Pride month ended this year with Europe divided.
A rainbow curtain now cuts across the European Union, with Hungary’s
anti-LGBT+ law just the latest sign of an increasingly sharp frontier in
the fight for LGBT+ rights. All eyes are now on Brussels and the
fightback by the European Commission. But they should also be focused on
Silicon Valley – for the fight for LGBT+ rights is being fought and
lost on social media.
Hungary’s new law, which bans depictions of homosexuality in school
educational materials or TV shows for under-18s, is undoubtedly a
political move. Look no further than next year’s election to see the
reason why prime minister Viktor Orbán’s authoritarian government has
suddenly intensified its scapegoating of LGBT+ people. Copycat
legislation is likely in Poland, which is travelling a similar path
towards illiberalism.
That path is paved with anti-LGBT+ misinformation. Just as the
extremists of the 1930s came to power, and wielded it, on the back of
new communication tools such as radio, so too are their modern-day
counterparts. Social media is this century’s far-right enabler.
LGBT+ misinformation is nothing new. But social media has it pumped
full of steroids. Algorithms now push out misinformation about our
communities to millions. Mark Zuckerberg highlighted the problem himself
when he wrote that Facebook had a “basic incentive problem” – “when
left unchecked, people will engage disproportionately with more
sensationalist and provocative content”. The far right knows this. And
they know how to game these algorithms to scapegoat us and weaponise
hate and fear. After all, what could be more provocative than the false
idea that the LGBT+ community is coming for your kids?
We’ve seen time and again how this has worked in practice. Take
Brazil. During the 2018 election**, a proportion of the electorate came to
suddenly support a fringe right-wing extremist for President. How?
Polls clearly show that they came to believe a series of toxic lies
about his opponent spread in large part by social media, including that
he had tried to turn the country’s school children gay.
Domestically, fanning the flames of anti-LGBT+ sentiment helps roll
back rights, win power and then hold it. But internationally too,
anti-gay lies and hatred are deployed to undermine ideas of universal
human rights, build alliances and push back against “Western” influence.
In Georgia – a country on the geopolitical fault line between Russia
and the West – the violent attack on the offices of Tbilisi Pride in
July was preceded by the proliferation of anti-LGBT+ narratives spread
on Georgian far-right Facebook pages. According to research by an
anti-misinformation think-tank, many of the narratives “demonised the
West and liberal democracy, as well as presented the LGBT community as a
threat to Georgia”.
But despite being a frontline target in the war on truth, the LGBT+
movement – arguably one of the most successful in history – seems almost
absent from one of the biggest battles of the 21st century: the fight
for radical reform of Big Tech. And that absence is taking place not
just in the EU but in the US and worldwide. This needs to change, and
quickly.
This means that LGBT+ activists and allies must pay as much attention
to the people who sit in the boardrooms of Silicon Valley as they do to
those sitting on the US Supreme Court or in the governments of
illiberal countries now in the heart of Europe.
It means mobilising marches and people power to influence EU and US
moves to rein in misinformation, just as much as protests and placards
whenever LGBT+ rights are directly under threat.
Social media is a weapon of mass LGBT+ destruction. It’s time our community led the fight to disarm it.
Een paar weken geleden werd olietanker Mercer Street voor de kust van de Oman aangevallen met drones. Het schip vaart onder Liberiaanse vlag, is eigendom van een firma in Japan en wordt gerund door een in Groot-Brittannië gevestigd bedrijf in handen van de Israëlische miljardair Eyal Ofer. De reguliere media meldden na deze aanval dat de tanker eigendom is van Ofer en dat is dus een enorme misser dan wel een suffe vergissing, immers Ofer bezit een bedrijf dat mensen uitbuit die op schepen varen, uiteraard is deze berichtgeving gericht op de van meet af aan getrokken conclusie (op basis van aannames) dat Iran deze aanval zou hebben uitgevoerd…… Immers Israël valt keer op keer doelen aan in Iran, of valt strijders uit Iran aan die tegen de terreurgroepen in Syrië hebben gevochten….. (terreurgroepen die werden gesteund door het westen, o.a. Nederland was één van de verantwoordelijken voor steun aan die groepen, groepen die men eufemistisch aanduidde als gematigde rebellen, terwijl het ging om barbaarse moordenaars, verkrachters, pyromanen en martelbeulen die met ons belastinggeld werden gesteund…..)
Als je zoekt naar daders moet je als eerste altijd kijken wie er het meeste voordeel heeft bij een dergelijke misdaad, als die gepleegd tegen Mercer Street. In deze zijn dat Israël en de VS, die Iran het liefst zouden platbombarderen…… Iran probeert wanhopig onder de wurgende sancties van de VS* uit te komen en zet alles op alles om de nucleaire deal met het westen, maar dan inclusief de VS te doen herleven….. Hoe ongelofelijk dom zou het dan zijn voor een land als Iran om een tanker aan te vallen waarvan de bemanning in feite werkt voor een Israëlische miljardair en waar het schip toebehoort aan een firma uit Japan….. Totaal ongeloofwaardig, daar Iran dan niet alleen Israël zou hebben aangevallen (althans als je de reguliere westerse media en de meeste westerse politici moet geloven), maar ook Groot-Brittannië en Japan, dat is wel het laatste dat Iran wil…..
Iran wordt door Israël en de VS verweten het Midden-Oosten in brand te willen steken, terwijl de werkelijkheid laat zien dat het juist de VS en Israël zijn die met hun illegale acties (en in het geval van de VS zelfs met illegale oorlogen) het Midden-Oosten in brand hebben gestoken….. Daarbij moet niet vergeten worden dat andere NAVO-partners van de VS hebben meegeholpen met de onbeschrijfelijke terreur tegen Afghanen, Irakezen, sjiitische Jemenieten en Syriërs…….. (in Jemen wordt zelfs een genocide uitgevoerd op de sjiitische bevolking door de Saoedische terreurcoalitie, één en ander met hulp van de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk en ook Nederland [Nederland met levering van onderdelen voor oorlogstuig aan Saoedi-Arabië….]….)
Binnen 24 uur na de drone aanval op Mercer Street, gaven de reguliere westerse (massa-) media de schuld voor de aanval aan Iran, zonder dat men ook maar een flinter aan bewijs had voor deze leugen…… Je kan dan ook zonder enige twijfel spreken over een ‘false flag operatie’, een operatie die men uitvoert om een ander land de schuld te geven, zoals die in de Golf van Tonkin, waardoor de VS zich in de oorlog met Noord-Vietnam stortte…… Ofwel de kans is groot dat Israël het schip heeft aangevallen, of de aanval heeft laten uitvoeren door anderen (er zijn meer dan genoeg rijke arabieren die een oorlog tegen Iran wensen en die geld genoeg hebben om drones aan te schaffen dan wel te huren…..)
Met het aanwijzen van Iran als de schuldige voor de drone aanval, kan de VS zich terugtrekken uit het overleg met Iran over de nucleaire deal (
P5+1 nucleaire deal, ook aangeduid als JCPOA), een terugtrekking die Israël al heeft geëist van de VS……. Na de aanval op de Mercer Street hebben de top politici van Israël zoals premier Naftali Bennett en minister van defensie uh oorlog, groot-psychopaat Benny Gantz, al laten weten dat het de hoogste tijd is om Iran aan te vallen en als de VS niet meehelpt, Israël dat op eigen houtje zal doen……
Mocht Israël Iran op grote schaal aanvallen, is het zeker dat de VS niet aan de kant zal blijven staan en Israël op alle mogelijke manieren zal helpen….. Oorlogsmisdadiger en minister van oorlog in de VS, Antony Blinken heeft al laten weten dat het wat de VS betreft zeker is dat Iran verantwoordelijk is voor de aanval op Mercer Street en ook hier: zonder enig bewijs te noemen….. Als Israël met hulp van de VS Iran aanvalt is het vrijwel zeker dat Rusland Iran te hulp zal schieten en is de kans op een Derde Wereldoorlog levensgroot, ofwel dan zal de hele wereld in brand staan…….
Het volgend artikel werd geschreven door Patrick J. Buchanan en werd gepubliceerd op Information Clearing House (onder het artikel kan je klikken voor een ‘Dutch vertaling’, dit neemt wel enkele tientallen seconden tijd in beslag):
A Tonkin Gulf Incident in the Gulf of
Oman?
By Patrick J. Buchanan
The Israeli-linked, Japanese-owned tanker MT Mercer Street is seen on
August 3 following a drone attack in the Gulf of Oman. (Photo by KARIM
SAHIB/AFP via Getty Images)
August 06, 2021″Information
Clearing House” –
A week ago, the MT Mercer Street, a
Japanese-owned tanker managed by a U.K.-based
company owned by Israeli billionaire Eyal Ofer,
sailing in the Arabian Sea off the coast of Oman,
was struck by drones.
A British security guard and Romanian crew member
were killed.
Britain and the U.S. immediately blamed Iran, and
the Israelis began to beat the war drums.
Monday, Israeli Defense Minister Benny Gantz said
action against Iran should be taken “right now.”
Tuesday, Prime Minister Naftali Bennett warned
Israel could “act alone.” “They can’t sit calmly in
Tehran while igniting the entire Middle East –
that’s over,” said Bennett. “We are working to
enlist the whole world, but when the time comes, we
know how to act alone.”
Wednesday, Gantz ratcheted it up, “Now is the
time for deeds – words are not enough. … It is time
for diplomatic, economic and even military deeds.
Otherwise the attacks will continue.”
Thursday, Gantz went further: “Israel is ready to
attack Iran, yes. … We are at a point where we need
to take military action against Iran. The world
needs to take action against Iran now.”
And what do the Americans say?
“We are confident that Iran conducted this
attack,” said Secretary of State Antony Blinken. “We
are working with our partners to consider our next
steps and consulting with governments inside the
region and beyond on an appropriate response, which
will be forthcoming.”
Iran, however, has repeatedly denied that it
ordered the attack.
What makes the attack puzzling is its timing, as
it occurred just days before the inauguration of the
newly elected president of Iran, the
ultraconservative hardliner Ebrahim Raisi.
Query: Would Raisi have ordered a provocative
attack on an Israeli-managed vessel, just days
before taking office, when his highest priority is a
lifting of the “maximum pressure” sanctions imposed
on his country by former President Donald Trump?
Why?
Would Raisi put at risk his principal diplomatic
goal, just to get even with Israel for some earlier
pinprick strike in the tit-for-tat war in which Iran
and Israel have been engaged for years? Again, why?
If not Raisi, would the outgoing president, the
moderate Hassan Rouhani, have ordered such an attack
on his last hours in office and risk igniting a war
with Israel and the US that his country could not
win?
Could the attack have been the work of rogue
elements in the Iranian Republican Guard Corps?
Gantz and Foreign Minister Yair Lapid claim that
Saeed Ara Jani, head of the drones section of the
IRGC, “is the man personally responsible for the
terror attacks in the Gulf of Oman.”
Or was this simply a reflexive Iranian reprisal
for Israeli attacks?
For years, Israel and Iran have been in a shadow
war, with Iran backing Hamas in Gaza, Hezbollah in
Lebanon, the Houthi rebels in Yemen, and the Shia
militia in Syria and Iraq.
Israel has both initiated and responded to
attacks with strikes on Iranian-backed militia in
Lebanon, Syria and Iraq, and by sabotaging Iran’s
nuclear program and assassinating its nuclear
scientists.
But whoever was behind the attack in the Gulf of
Oman, and whatever the political motive, the US was
not the target, and the US should not respond
militarily to a drone strike that was not aimed at
us.
No one has deputized us to police the Middle
East, and we have not prospered these last two
decades by having deputized ourselves.
With America leaving Afghanistan and US troops in
Iraq transiting out of any “combat” role, now is not
the time to get us ensnared in a new war with Iran.
Lest we forget. It was in an August, 57 years
ago, that the Tonkin Gulf incident occurred, which
led America to plunge into an eight-year war in
Vietnam.
President Joe Biden’s diplomatic goal with Iran,
since taking office, has been the resurrection of
the 2015 nuclear deal from which former President
Donald Trump walked away. In return for Iran’s
reacceptance of strict conditions on its nuclear
program, the US has offered a lifting of Trump’s
sanctions.
Whoever launched the drone strike sought to
ensure that no new U.S.-Iran deal is consummated,
that US sanctions remain in place, and that a US war
with Iran remain a possibility.
But, again, why would Tehran carry out such a
drone attack and kill crewmen on an Israeli-managed
vessel – then loudly deny it?
Since he took office, Biden has revealed his
intent to extricate the US from the “forever wars”
of the Middle East and to pivot to the Far East and
China. By this month’s end, all US forces are to be
out of Afghanistan, and the 2,500 US troops still in
Iraq are to be repurposed, no longer to be
designated as combat troops.
Those behind this attack on the Israeli-managed
vessel do not want to reduce the possibility of war
between the United States and Iran.
They want to make it a reality. We ought not
accommodate them.
French,
translation- Note-
Translation may take a moment to load.
=============================
* Illegale sancties van de VS waar de VS elk westers bedrijf waarschuwt geen handel te drijven met Iran, daar zo’n firma het verder kan vergeten als het gaat om handel met de VS en waarbij de VS banken onder druk zet nooit meer krediet te leveren aan dat bedrijf…….
Eén van de meest vreemde zaken als het gaat om de reguliere westerse (massa-) media propaganda, waarmee mensen worden gemanipuleerd hoe te denken, handelen en stemmen om de huidige status quo te bewaren, is het feit dat deze media op routine matige manier medewerkers citeren die onderdeel zijn van denktanks (think tanks), die worden gesponsord door oorlogswinstmakers en regeringen…….. Deze denktanks en hun woordvoerders worden geciteerd als deskundigen in rapporten die men laat verschijnen….. Het voorgaande aldus Caitlin Johnstone, die hieraan toevoegt dat ze met deze smerige manipulaties nog wegkomen ook (al heb ik het ‘smerige’ er zelf aan toegevoegd, Ap)……
Caitlin noemt als voorbeeld de Murdoch pers in Australië (waar zij woont), die een rapport in de media bracht waarin China wordt gedemoniseerd, een rapport dat tot stand kwam door de ‘inspanningen’ van wapenfabrikanten en regeringen waarin de hysterie onder het volk verder wordt opgezweept met leugens als zou China een militaire bedreiging zijn voor Australië en dat land zelfs zou kunnen aanvallen…… Sky News citeert het Lowy Institute (denktank) dat over China stelt dat dit land langeafstandsraketten en bommenwerpers heeft waarmee het Australië kan aanvallen….. (alsof China daarop zit te wachten……) Sky News gaat op de sociale media nog een stap verder en durft te stellen dat China een wapenarsenaal heeft dat het grootste gevaar is voor het Australische vasteland sinds de Tweede Wereldoorlog, waarbij Sky News wijst naar ‘deskundigen….’
Deze ‘deskundige’ leden van denktank Lowy Institute, een instituut genoemd naar de miljonair die het oprichtte, worden betaald door meerdere overheidsorganen inclusief de Australian Security Intelligence Organisationen (ASIO), belangrijke financiële instituties en wapenfabrikanten als Boeing…… Het rapport van het Lowy Institute die deze haatzaaierij citeert komt van Thomas Shugart, die lid is van het Center for a New American Security (CNAS), een aan Joe Biden gelieerde oorlogshitsers denktank en die wordt dan weer betaald door oorlogswinstmakers als Boeing, General Dynamics, Lockheed Martin (de maker van de meer dan waardeloze F-35 of Joint Strike Fighter [JSF]), Northrop Gumman en Raytheon, dit nog naast het VS ministerie van BuZa en andere regeringen (dan de VS, Ap)……
Caitlin stelt dan ook dat in het kort gezegd overheidsinstanties en oorlogswinstmakers hebben betaald voor een rapport waarmee goedkeuring wordt gecreëerd voor hun agenda bij beleidsmakers en het publiek, waarbij de reguliere (massa-) media dit als nieuws brengen…. (daarbij zorgen die media ervoor dat het publiek wordt gemanipuleerd, niet alleen door het citeren van het Lowy Institute rapport, maar ook die van andere denktanks die stuk voor stuk als onafhankelijk ‘deskundig’ worden voorgesteld…..) Te schunnig voor woorden en de nazi Goebbels zou zijn lippen erbij aflikken, sterker nog: men gebruikt zelfs propagandamethoden die werden ontwikkeld door deze enorme bloedige psychopaat……
In het voorgaande werd al even gewezen op een denktank uit de VS, waar het barst van deze extreem rechtse denktanks, die vooral het militair-industrieel complex bedienen met hun meer dan belachelijke haat- en angstzaaierij…. Echter dit verschijnsel vind je in alle westerse landen, zoals ook in Nederland, neem het Clingendael Institute (Netherlands Institute of International Relations) of het Haags Centrum voor Strategische Studies in het Engels: Hague Centre for Strategic Studies(HCSS), beide denktanks staan vooral ten dienste van het militair-industrieel complex en dan m.n. de lobby voor de NAVO, het agressieve buitenlandbeleid van de VS (en zoals al uit de aanduiding al duidelijk is: uiteraard voor de belangen van de wapenfabrikanten….)…..
Ondanks het voorgaande durft men bij deze 2 organen te stellen ‘onafhankelijk’ te zijn, terwijl het wel zeker is dat ook deze instituten worden gefinancierd door overheden en oorlogswinstmakers…… Niet voor niets ook dat deze 2 denktanks vooral haat- en angstzaaien tegen/voor Rusland en China, mocht het zo uitkomen neemt men daar ook Iran, Syrië en Noord-Korea mee in de smerige propaganda…… Angst- en haatzaaierij voor/tegen Rusland en China terwijl deze landen aantoonbaar in hun buitenlandbeleid niet eens in de schaduw kunnen staan van wat de VS en haar oorlogshond de NAVO over de wereld aan terreur uitoefenen en hebben uitgeoefend, waarbij alleen deze eeuw al meer dan 5 miljoen mensen werden vermoord…..
Aan het voorgaande moet ik ook Israël toevoegen, ofwel zowel Clingendael als het HCSS staan pal achter de bloedige terreur die Israël uitoefent tegen het verdrukte Palestijnse volk plus de terreur tegen Syrië en Iran, waarbij men de laatste 2 genoemde landen beschuldigt van zaken die juist worden uitgevoerd door Israël, de VS en andere NAVO-lidstaten, ondanks de miljoenen doden in het Midden-Oosten, ten gevolge van de VS terreur, durft men zelfs keihard te stellen dat Iran de stabiliteit in het Midden-Oosten geweld aandoet…… ha! ha! ha! ha! ha! Ja ik lach wel, maar deze denktanks hebben een zo grote invloed op de Nederlandse reguliere media dat een groot deel van ons volk de leugens, of beter gezegd de onvervalste propaganda gelooft…… Hier moet nog aan toegevoegd worden dat ook de geheime diensten AIVD en MIVD fungeren als rechtse denktanks die meedoen aan oorlogshitserij en het maken en brengen van anti Chinese en Russische propaganda voor de reguliere media…..
Lees het artikel van Caitlin, waarin ze verder Bellingcat noemt als propaganda orgaan, waarvan overigens al bewezen is dat die deels door de VS terreurstaat wordt betaald*:
One
of the weirdest things about the mass media propaganda which
manipulates the way people think, act and vote to maintain the status
quo is the fact that mainstream news outlets routinely cite the
employees of think tanks that are sponsored by war profiteers and
government powers as expert sources for their reports. And they just get
away with it.
On social media Sky News is sharing this story
with the even more incendiary caption “China now has the military
arsenal to pose the greatest threat to the Australian mainland since
World War II, experts warn.”
China now has the military arsenal to pose the greatest threat to the Australian mainland since World War II, experts warn.
skynews.com.au
93 likes
The “experts” in question are the Lowy Institute, named after its billionaire founder, which is funded
by multiple branches of the Australian government including ASIO and
the Department of Defence, by major financial institutions, and by
weapons manufacturers like Boeing. The author of the Lowy Institute report these stories are citing is Thomas Shugart, himself an employee of the notorious Center for a New American Security, a Biden administration-aligned warmongering think tank that receives funding from top war profiteers Boeing, General Dynamics, Lockheed Martin, Northrop Grumman, and Raytheon, as well as the US State Department and numerous other governments.
So
in summary, government agencies and war profiteers paid for a report
which manufactures consent for their agendas among policymakers and the
public, and mass media institutions passed this off as “news”.
And
this is exactly what these think tanks exist to do: cook up narratives
which benefit their immensely powerful and unfathomably psychopathic
sponsors, and insert those narratives at key points of influence.
“Think
tank” is a good and accurate label, not because a great deal of thought
happens in them, but because they’re dedicated to controlling what
people think, and because they are artificial enclosures for slimy
creatures. Their job, generally speaking, is to concoct and market
reasons why it would be good and smart to do something evil and stupid.
Think tank name translation guide:
Foreign = War
Policy = Crimes
Democracy = Neoliberalism
Strategic = Murderous
International = Imperialist
Relations = Domination
American = Oligarchic
Research = Indoctrination
Institution/Institute/Council/Center/Foundation = Propaganda firm
And
it works. Because of the efforts of warmonger-funded think tanks like
the Lowy Institute, Center for a New American Security, and the profoundly odious Australian Strategic Policy Institute
(ASPI), more and more Australian brains are being turned into soup by
ridiculous propaganda narratives about China posing a meaningful threat
to them. As The Conversation highlighted last month,
a poll conducted by that same Lowy Institute claims that “only 16% of
surveyed Australians [express] trust in China compared with 52% just
three years ago,” that a “similar number of Australians think China will
launch an armed attack on Australia (42%) as on Taiwan (49%),” and that
“more Australians (13%) than Taiwanese (4%) think a Chinese invasion of
Taiwan is likely sometime soon.”
You
can understand why the Lowy Institute would want to show off numbers
like that to potential sponsors, and I wouldn’t be surprised if they are
entirely accurate; I’ve started conversations with complete strangers
here in Victoria recently and seen them start babbling about how awful
China is within a few minutes, completely out of the blue. It’s like
watching a zombie outbreak in real time.
And this is of course entirely by design. Because of its useful geostrategic location in relation to China, Australia has been turned into a functional US military/intelligence asset so crucial that multiple coups have been instituted here to ensure we remain aligned with the Pentagon
against Beijing. You can’t have the locals meddling with the gears of
your war machine with pesky little nuisances like the democratic
process, so you’ve got to keep them aggressively propagandized.
This
is why our consciousness is continually pummelled with think
tank-manufactured narratives about China. See an attention-grabbing
headline about the big scary Chinese boogeyman and it will almost always
be authored by a sleazy think tank denizen or be based on the work of
one. A few weeks ago 60 Minutes Australia ran an unbelievably hysterical segment
branding New Zealand “New Xi-Land” because its government didn’t
perfectly align with Washington on one particular aspect of its cold war
agenda, and it featured an interview with an Australian Strategic
Policy Institute spinmeister as well as the actual ASPI office.
The
Australian Strategic Policy Institute (ASPI) is cited by mass media outlets
around the world and is funded by, you guessed it, governments and war
profiteers. According to APAC News’ Marcus Reubenstein, ASPI is funded by all the usual weapons manufacturers, by the US State Department and other governments.
“ASPI
has received funding from the governments of Britain, Japan and Taiwan
as well as NATO,” Reubenstein writes. “Among its corporate supporters
are global weapons makers Thales, BAE Systems, Raytheon, SAAB, Northrop Grumman, MDBA Missile Systems and Naval Group. Yet their contribution of over $330,000 last year is dwarfed by that of a handful of government departments and agencies.”
Media
citation of warmonger-funded think tanks is common throughout the
western world. Government-sponsored imperialist spin factories like
Bellingcat are routinely cited by the mainstream media,
and those citations are leant credibility by the fawning puff pieces
which those media institutions regularly churn out about the propaganda
firm.
Alan MacLeod
@AlanRMacLeod
(Thread) Bellingcat presents itself as a neutral intelligence service of and for the people.
I just grabbed a New York Times article at random about the events transpiring in Afghanistan and found its author citing
the chief executive of the Center for a New American Security arguing
against the Biden administration’s troop withdrawal, as well as a Center
for American Progress employee arguing that the Taliban takeover could cause a PR nightmare. Center for American Progress is also partly funded by the war industry.
The
fact that disguising statements by propagandists who are sponsored by
governments and war profiteers is journalistic malpractice should be
obvious to everyone in the world, and if media and education systems
were doing their jobs instead of indoctrinating society into accepting
the status quo, it would be. But propaganda only works if you don’t
realize you’re being propagandized, and keeping people from realizing
this is itself a part of the propaganda.
Make
a fortune killing people and selling their bodies and you’d be
remembered as the century’s worst monster. Make the same fortune selling
the weapons used to kill the same number of people in wars you
propagandized into existence and you’re a respected job creator.
Absolutely appalling.
___________________
My work is entirely reader-supported, so if you enjoyed this piece please consider sharing it around, following me on Facebook, Twitter, Soundcloud or YouTube, or throwing some money into my tip jar on Ko-fi, Patreon or Paypal. If you want to read more you can buy my books. The best way to make sure you see the stuff I publish is to subscribe to the mailing list for at my website or on Substack, which will get you an email notification for everything I publish. Everyone, racist platforms excluded, has my permission to republish, use or translate any part of this work (or anything else I’ve written) in any way they like free of charge. For more info on who I am, where I stand, and what I’m trying to do with this platform, click here.
* Zie: ‘Bellingcat wordt betaald door de VS overheid ha! ha! ha! ha!‘ En dan durft Bellingcat te beweren dat het een onafhankelijk orgaan is; ach dat zegt genoeg over dit smerige propagandaorgaan, dat wordt geroemd in de reguliere westerse media….. (en dat zegt op haar beurt weer genoeg over die zogenaamde onafhankelijke media!!)